11 tips mot graviditetsillamående

illamaende

Det är väldigt vanligt att må illa under graviditeten och det kan vara svårt att veta hur du ska hantera det. Här är Gabriella Joss 11 bästa tips på hur du kan lindra ditt illamående. 
– Hårt godis! Jag köpte på mig jättemycket när jag märkte hur bra det faktiskt funkar, skriver Gabriella i sin blogg.

1. Spy när du behöver spy
– Ibland har jag kunnat ”hålla inne” men det är det dummaste man kan göra. Jag har världens spyfobi (den har dock gått över nu då jag har spytt så mycket, haha) och när det satte igång för mig första gången så var det bland den värsta tiden i mitt liv och jag kände mig så maktlös och rädd. Men spy när du känner att du behöver och svälj inte tillbaka bara för att du kan. Vissa gånger går det ju verkligen inte att hålla nere men jag vet att det många gånger går – men gör det INTE. Oftast mår man iallafall lite bättre efteråt.

2. Drick saft
– Att dricka saft har fungerat jättebra för mig. Jag brukar alltid blanda en kanna som får stå där jag är och smutta lite grann hela tiden ur ett sugrör. Favoriterna är päron och svarta vinbär. Jag brukar spä ut dom lite extra också så att dom smakar så svagt som möjligt. Kall ska den också vara!

3. Ät hårt godis
– Jag köpte på mig jättemycket när jag märkte hur bra det faktiskt funkar. Werthers kolor är kanon! Och djungelvrål och sura, hårda godisar som man suger på. Ett minus är ju att man lätt får sår i munnen av dom (iallafall jag).

4. Ät det du vill när du vill
– Anpassa dig efter ditt mående och tvinga inte i dig frukost, lunch och middag. Det gjorde jag i början och det är bara dumt. Vill du äta på morgonen så ÄT, vill du bara ha lite frukt mitt på dagen så ta det osv. Gör det som krävs för att just du ska må bra och var inte så strikt.

5. Vila mycket
Ganska självklart egentligen. I och med att jag har gått hemma så har jag gått och lagt mig efter dom värsta spyattackerna. Sovit ett par timmar och oftast känns det lite bättre efteråt. (Detta skrev jag ju innan jag fick Jason och nu kan jag såklart inte gå och lägga mig bara sådär längre, hehe).

6. Kex och bröd
– Rån, mariekex, salta kex osv. Sen när det är som värst så funkar det även bra med tunnare knäckebröd eller vit, mjuk macka utan någonting på.

7. Undvik mejeriprodukter
– Det fick det iallafall att vända sig extra mycket i magen för mig när det var som värst. Och det är inte så gott att spy upp heller om man nu spyr mycket.

8. Vattenmelon och gurka
– Det har fungerat jättebra och ger massor av vätska också. Brukar doppa gurkan i salt om jag känner att jag behöver få i mig salt också.

9. Småät hela tiden
– Jag hamnade i början ofta i onda spiraler där jag inte hade ätit på någon timme, började må illa och det sista jag ville var då att äta TROTS att det var det enda som hjälpte. Så ät lite hela tiden. Riskakor, nötter och hårt godis har varit mina favvisar när det kommer till att småäta och ha med i väskan.

10. Drick bubbelvatten
– Jag tycker att Ramlösa och LOKA har fungerat jättebra och det tar dessutom bort halsbrännan.

11. Ingefära
– Te med ingefära har också varit kanonbra hela tiden! Med MYCKET ingefära. Tar bort illamåendet för stunden iallafall.

Foto: Istockphoto, privat 

Följ Gabriella Joss liv och andra graviditet på gabriellajoss.me.
joss_

Läs också

  1. 21 ord att hålla koll på under graviditeten
  2. 15 saker under och efter förlossningen du vill veta innan du ligger där
  3. 10 saker du önskar att du hade vetat innan du blev förälder
  4. 10 saker du inte visste om hur sexlivet förändras som förälder