Träna med barn hemma? Övningar och enkla tips från experten

traning-hemma-barn

Att aktivera sina barn kan ibland kännas svårt, men det behöver inte vara så komplicerat. Vi har snackat med Emelie Elmes som är personlig tränare och fystränare. “Börja lätt och tänk rörelseglädje” – här får du både inspiration och tips från PT:n!

Hur kommer man igång med träningen med sina barn?

– Börja lätt och tänk rörelseglädje. Enkla tips som uppskattas av barn är “följa John”, hinderbanor och cirkelträning. Välj musik som du vet att dina barn blir glada av och rör på er tillsammans.

På Instagram hittar du en mängd tips på roliga rörelser för barn – se här!

Hur motiverar man barnen till att röra på sig?

– Det här har du hört förut, men det är större sannolikhet att barnen gör som du gör än att de rör på sig för att du säger det. Visa att du tycker att det är roligt att träna och röra på dig och inget du gör för att du måste eller borde. Testa olika alternativ för att se vad barnet gillar!

Hur ofta “kan” barn i de olika åldersgrupperna träna varje vecka?

– När barnen är små och det handlar om lek och bus så finns det inga begränsningar. När de blir lite större och vi pratar om organiserad idrott är 1-2 gånger i veckan rimligt fram till 10 år. Efter det brukar barnet ha hittat sitt intresse och antalet pass i veckan brukar då naturligt öka. Något jag vill trycka lite extra på är att många flickor slutar med idrott när de hamnar i puberteten. Det är så mycket som händer med kroppen denna tid och här är det extra viktigt att stötta och motivera, säger Emelie.

Läs också: PT-coachen: Så kommer du igång med träningen efter förlossningen

Vilken träningsform man kan göra skiljer sig såklart beroende på ålder, hur ska man tänka där?

– Vad vill barnet göra? Prova er fram men börja lugnt, oavsett vilket aktivitet det gäller. Att styrketräning skulle vara farlig för barn är en myt men ju äldre barnen blir desto mer ökar deras fysiska kapacitet. Börja därför med kroppen och sånt som finns i naturen som redskap tills barnet har kroppskontrollen som krävs. Själva styrketräningen är inte farlig för barnet men skaderisken blir såklart större när barnet inte är redo.

Före puberteten är det extra viktigt med koordination för utvecklingen. Emelie tipsar om att följa intresse och lust och låta barnet prova på olika aktiviteter och idrotter för att hitta sin grej.

“Vi måste försöka bibehålla glädjen i rörelse och träning!”

– Jag tror att det viktigaste är att det inte blir för mycket fokus på prestation och måsten utan att vi måste försöka bibehålla glädjen i rörelse och träning. Det lägger grunden för träningen i vuxen ålder och tänk så skönt för ditt barn att inte tänka ”borde” och ”måste ta tag i” när hen tänker på träning utan: ”Jag mår så bra när jag tränar” och ”Jag ser så mycket fram emot kvällens pass”.

Förutom hemmaträning, vad finns det för andra roliga träningsaktiviteter man kan göra tillsammans?

– Jag tycker vi ska bli bättre på uteaktiviteter i alla dess former. Långa cykelturer tillsammans, vandring och klättring, höghöjdsbanor, utegym och vattensporter!

Vill du få inspiration eller kanske haka på ett av Emelies träningspass? Se här!

Mer:

Graviditet och träning – 5 tips från träningscoachen

10 enkla övningar för dig som vill träna utomhus

Bilder: Privat
Text: Matilda Törnqvist