Såhär får barnen i sig grönsakerna – era bästa tips

Skärmavbild 2014-09-12 kl. 13.48.18

Vägrar kidsen grönsaker? Här har vi har samlat ERA bästa tips på hur man får i barnen mer grönsaker varje dag!

 

Isabella Lindeberg Riva ner morötter i köttfärsen och sen steka köttbullar.

Sara Edman Minimorötter är populära både råa och i grytor. Riv äpplen och morötter och blanda ihop.
Sallader som även innehåller frukt (melon, nektarin, äpplen el dyl) blir mer populära.

Jeanette Magnusson Ha grönsaker som plockmat. Strunta i att salta och smöra protein och kolhydrater och lägg det på grönsakerna istället, så blir de godare!

Marlene Kjellman Ha olika dippar och skär grönsaker i olika former. Kul att doppa, kul att äta!

Claudia Vergara Tapia Jag burkar göra juice i juicepressen och ibland lägga ditt grönsaker. T.ex spenat, rödbetor, morot, selleri, mm. De märker inte ens, men då ska det ha blandats med äpple, apelsin och annat sött.

Anna Sikström Ge grönsaker till hungriga barn medan maten lagas, vips så har de fått i sig grönsaker och kan få vägra vid middagen om de vill.

Hanna ErikssonLåt barnet vara med och göra i ordning. Många barn vill provsmaka under tillverkning. Och låt barnen få använda vassa knivar, skära gurka med en smörkniv klarar inte ens vuxna ju!

 

Therese Kristoffersson Avokado i smoothie är gott, nyttigt och mättande och man smaksätter med vilka bär man vill. Vi brukar ha turkisk yoghurt, jordgubbar, banan, avokado och en skvätt mjölk.