Relationskris eller “pandemitristess”? Parpsykologen reder ut

relation-tips-psykolog

Hur vet man om det är dags att lämna? Vilka utmaningar i relationen gör sig extra påminda? Hur kommer man bort från det eviga bråket och tjafset? Vi har snackat med Jenny Holmström, som är en av grundarna till relationsappen Coupleness, och parpsykologen Linn Heed. Här delar de med sig av relationstips och knep för att klara av vardagens utmaningar.

Hur gör man för att hålla kärleken vid liv under en pandemi?

Nummer ett är att påminna oss själva om att pandemin i sig är ett kristillstånd – det menar i alla fall parpsykologen Linn Heed. Det är många förutsättningar som snabbt förändras och som vi tvingas anpassa oss till. Att öka sin förståelse för att trycket på relationen ökar är ett bra utgångsläge för att hålla kärleken vid liv.

– Vi blir exklusivt hänvisade till vår partner, och i vissa fall till och med socialt isolerade. Det kan i och för sig skapa fina möjligheter till kvalitativ tvåsamhet, men riskerna ökar att vi irriterar oss på varandra då vi saknar stimuli utifrån. Den här situationen kan i mångt och mycket liknas vid när vi är förälskade och självmant väljer att isolera oss från omvärlden.

“Tänk tillbaka vad ni gjorde den första tiden tillsammans!”

Försök att se det positiva i att du och din partner har mer tid att ägna er helhjärtat åt varandra. Ett tips är att göra sådant som ni gjorde under den första tiden tillsammans. Det kan vara att skriva små gulliga meddelanden, hålla handen, hångla i soffan, mysfrukost i sängen, ha sex på udda tider och så vidare.

Många har gått in i relationskriser nu, hur vet man om det bara är en “fas” eller om man ska stanna kvar i relationen?

Linn Heed menar att alla långa levande relationer går upp och ner och kommer med motgångar och lärdomar som förhoppningsvis gör oss klokare.

– Oavsett om det är en ”fas” eller ett ”vägskäl” så är det bra att inte fatta stora livsavgörande beslut när man befinner sig i känslomässig affekt. Det är svårt att sortera tankar och känslor och risken finns att besluten mer blir impulsstyrda än genomtänkta. Ha lite is i magen och se tiden an. Är det dags att gå skilda vägar, så kommer det vara det även om några månader, och då kommer beslutet kännas än mer förankrat, säger hon.

Vad för typ av “andra” utmaningar möts par av idag nu när vi befinner oss i en pågående pandemi?

Att finna glädje och tillfredsställelse i de små sakerna i vardagen verkar vara en av de stora utmaningarna. Vi blir i dagsläget hänvisade till “det lilla familjära” då vi inte kan ha ett socialt umgänge likt tidigare.

– Många av oss är vana att bli stimulerade via vänner, resor och umgänge, vilket plötsligt uteblir. Det är nu som vi på riktigt ges tillfälle i att öva oss i mindfulness i vardagen, med oss själva och med de närmaste.

Linn fortsätter.

– En annan utmaning är att bli nyfiken på nya intressen och fritidsaktiviteter som för en del fortfarande är oupptäckta. Det kan vara att gå ut i naturen, lära sig ett nytt språk på internet, börja läsa böcker, förkovra sig i poddar, laga nya maträtter och så vidare.

Bråk och tjafs handlar ofta om småsaker som egentligen är helt “onödiga”. Hur kan man komma bort från småtjafset?

Pandemin innebär för många en helt annan vardag där vi ofrivilligt har fått en ny arbetskamrat vid köksbordet. Att strukturera och komma överens är den enda lösningen, men hur lyckas man?

– Var och en plockar undan efter sig. Lunchen kan ni fixa varannan dag. Ni tar en gemensam fikapaus på förmiddagen och eftermiddagen, samt respekterar att ni är på en arbetsplats. När jobbet är slut för dagen, är det viktigt att slå ihop datorn och göra hemmet till familjens plats. Vi tjafsar sällan med våra arbetskamrater, utan vi ser dem som en social och kollegial tillgång på dagarna. Försök att behandla din partner på motsvarande sätt och undvik att vattna ur arbetsdagen med att diskutera privatlivet, barnuppfostran, vad ni ska äta till middag och så vidare. Hur löste ni det innan pandemin? Tänk efter.

“Sätt er ner och strukturera upp vilka uppgifter som finns för att er vardag ska fungera.”

Är det alltid vardagstjafs där hemma, oavsett om det råder en pandemi eller inte? Då behöver man själv fundera över vad som är viktigt. Vilka strider ska du ta? Vad kan du kompromissa om? Parpsykologen Linn Heed menar att det gäller att hitta en balans som fungerar för båda.

– En långsiktig relation innehåller alltid ödmjukhet, nyfikenhet och kompromisser. Ibland får man ge och ibland får man ta. Det viktiga är att det råder en balans, så att man inte känner sig utnyttjad eller överkörd i relationen. Sätt er ner och strukturera upp vilka uppgifter som finns för att er vardag och er familj ska fungera. Tänk inte millimeterrättvisa, utan utgå snarare ifrån vad som ligger dig själv närmast till hands? Tvätten kanske inte är en lika stor sak för den ena som för den andre, och så vidare.

Hur man kan underhålla sin relation på bästa sätt?

Jenny Holmström, en av grundarna till startupen Coupleness, menar att man, precis på samma sätt som man tar hand om sin egna hälsa, ska vårda sin relation.

– Det handlar om att prioritera, vara proaktiv och att visa intresse för sin partner. Vi brukar prata om “active love”. Inte bara uppvakta eller gå på en date en gång i halvåret eller bara ge en bukett rosor på Alla hjärtans dag, utan det handlar om att se varandra i vardagen. Att ta hand om en relation är inget vi lär oss i skolan och vi kanske tänker att den ska bara funka, eller så vet vi inte riktigt hur man ska göra för att vårda sin relation. Det behöver inte vara så komplicerat. Det kan vara genom ord, beröring och handlingar.

“Gör små enkla gester i vardagen!”

Att känna sig behövd, åtrådd och viktig för sin parter är superviktigt. Men glöm inte att det inte är helt ovanligt att en lång relation naturligt kan gå in i ett tillstånd av mer eller mindre slentrian, vilket kan leda till tristess och respektlöshet. Så vad kan man göra för att förebygga?

– Undvik det genom att varje dag göra något fint för din partner. En liten gest, som en kopp kaffe på morgonen eller att du åkte förbi bageriet och plockade med dig din partners favoritbulle på väg hem från jobbet. Berätta för din partner om något bra hen gjort under dagen eller en fotmassage i soffan när ni kollar på Netflix. Det handlar om de små sakerna och att visa intresse för varandra. Fråga “hur var din dag?” och ta dig tid till att lyssna på svaret.

Så hur kan man bättre lära sig förstå sin partners behov?

Vad är dina egna behov? Det är en fråga du först bör ställa dig själv. Vad behöver du? Vad längtar du efter? Vad vill du ha mer av? Vad vill du ha mindre av? Hur mår du och vad påverkar dig?

– Vi har utvecklat Coupleness för att vi vill göra det enkelt att checka in med sig själv i vardagen. För när vi förstår oss själva, så kan vi kommunicera detta till vår partner och det är genom dialogen som vi lär oss vad den andre uppskattar och behöver för att må bra och vara en kärleksfull partner. Genom vår delade dagbok säger många av våra användare att de får bättre förståelse för sin partners behov genom insikterna de får av appen.

Kommunikation är ju faktiskt A och O – klyschigt, men sant. Jenny Holmström uppmuntrar också alla par till att verkligen prata och gå igenom veckan tillsammans. Här är några saker ni kan göra för att förstå varandras behov.

Parövningar för relationen

parterapi-tips-rad

Med hjälp av appen Coupleness kan du stärka din relation till din partner. Foto: Emma Grann

1. Fråga inför en ny vecka
– En fråga som du kan ställa inför en ny vecka är: “Hur kan jag bäst stötta dig veckan som kommer?” eller “Vad gjorde jag denna vecka som fick dig att känna dig älskad?” Ta dig tid att lyssna.

2. Schemalägg tid för reflektion
– Många par tycker också att det är användbart att göra en veckoavstämning, exempelvis på söndagar. Schemalägg 30 minuter för reflektion och planering. Veckomöten gör att ni connectar på en djupare nivå i vardagen. Börja med att säga något positivt som din partner gjort i veckan, till exempel: “Tack för att du körde barnen till gympan”. Lista ämnen ni vill lyfta och planera matlagning och så vidare.

3. Visa att du finns där
– Avsluta med att fråga: “Hur kan jag bäst finnas där för dig kommande vecka?” Att ägna tid varje vecka till att reflektera, prata och planera kan göra underverk för relationen.

Text: Matilda Törnqvist
Artikelbild: fizkes/ Shutterstock

Läs också:

22 tips för att få relationen att hålla

5 tecken på att ni ska fortsätta kämpa i relationen