11 morgonrutiner som gör dig mer motiverad

morgonrutiner

Att snooza så länge att du försover dig och missar att duscha och äta frukost kan förstöra en hel dag. Här är 11 tips på hur du kan förändra din morgonrutin och därmed bli gladare och mer motiverad.

1. Skippa att snooza
Även om det är skönt att somna om de där 10 minuterna är det lika bra att gå upp på en gång. Oftast känner du dig tröttare när du har somnat om, men om du går upp direkt när klockan ringer tar det inte lång tid innan du känner dig pigg.

2. Vakna till solen
Om det inte mitt i den mörkaste vintern kan du testa att sova utan gardiner eller persienner. Att vakna till att solen går upp gör många människor pigga och glada. Har du svårt att sova om det inte är helt mörkt kan du börja med att dra upp rullgardinen när du vaknar. Sätt dig i sängen en stund och låt kroppen vakna till liv innan du startar din morgon.

3. Ta fem djupa andetag
När du sitter där på sängkanten kan du testa att ta fem djupa andetag. Ta riktigt djupa andetag, nerifrån magen. Bestäm dig för en känsla du vill ha under dagen, till exempel ”Kraftfull” eller ”Beslutsam” och upprepa ordet i en mening för dig själv fem gånger. Till exempel ”Jag är kraftfull, jag är kraftfull, jag är kraftfull, jag är kraftfull, jag är kraftfull”. Gör det gärna högt. I början känns det kanske fånigt, men du vänjer dig.

Läs också: 7 saker du ska göra om du har svårt att somna 

4. Bädda sängen
När du vaknat till liv är det dags att bädda sängen. Att komma hem till en bäddad säng är en härlig känsla och du startar dagen med att göra något som känns bra. En bra känsla i kroppen leder ofta till fler positiva känslor.

5. Duscha – men inte för länge
Ta en dusch på morgonen, men stå inte kvar för länge. Vissa blir lite trötta och slöa av att stå i duschen på morgonen. Avsätt max 10 minuter för din morgondusch.

loppi

6. Ge kroppen energi
En limpsmörgås med smör och ost och en kopp kaffe kanske är gott, men det ger inte kroppen så mycket energi och vitaminer som den behöver. Testa att göra en smoothie bowl till frukost eller gör en gröt och koka ett ägg. Här hittar du recept på en god smoothie.

7. Skriv listor
Vad vill du ha ut av den här dagen? Skriv en lista med saker du vill få gjorda. Det kan vara saker du vill få gjorda hemma, eller på jobbet. Använd en app eller köp en skrivbok där du kan skriva ner dina listor. Känslan när du kan stryka det du är klar med är skön och det är lättare att känna att du har ordning och struktur i livet.

Läs också: Så får förskollärarna mer tid till ditt barn – 10 tips

8. Boka in ett frukostmöte
Känner du att din tid för vänner inte riktigt räcker till? Alla behöver äta frukost så varför inte träffa den där kompisen över en mysig frukost? Du startar dagen med att få massa energi från någon du tycker om och förhoppningsvis boostar du även din vän med energi och inspiration.

9. Pussas och kramas
Bor du tillsammans med någon? Ge personen en kram eller en puss innan du går. Gör det till en mysig vana att alltid säga hej då och vara fysiska med varandra. Hud mot hud frigör kroppens egna må-bra hormon och sätter en fin stämning för resten av dagen.

10. Dofta på något du tycker om
Att skapa en rutin med en doft varje morgon kan göra dig gladare. Har du blommor hemma? Gör det till en del av din morgonrutin att dofta på blommorna.

11. Läs en sida från din favoritbok 
Har du en favoritbok eller ett favoritcitat? Läs en sida från boken eller läs ditt favoritcitat varje morgon. Du får en härlig känsla i kroppen att bygga vidare på resten av dagen.

Inspiration från Lifehack.org Foto Unsplash.com