Skärmtid sänker barns IQ
Teven, mobilen och surfplattan. De flesta föräldrar har nog gett sina barn något typ av skärmtid för att kunna laga mat i lugn och ro. Vetskapen om att det medför en rad dåliga saker som ökad fetma bland barn är välkänt, men nya studier visar att det medför betydligt fler problem än så.
De senaste åren har intelligensen i Sverige sjunkit och IQ-tester visar allt sämre resultat. Den svenske hjärnforskaren Martin Ingvar har 35 års erfarenhet inom neurovetenskap och pekar på att mycket skärmtid hos barn är en av bovarna. Han drar även tydliga paralleller mellan en försämrad undervisning i skolan och lägre IQ-nivåer.
– När intelligensen började sjunka kom den första generationen barn till föräldrar som vuxit upp med tv och inte gått i en skola där läsningen betonats. Kunskap, språk och intelligens går hand i hand och är en viktig faktor för att få ett bra liv. Statistiskt sett påverkar IQ-nivån såväl din livslängd och hälsa som självförsörjningsförmåga, säger Martin till Svenska Dagbladet.
Läs också: ”Så mycket (eller lite) egentid får mammor om dagen”
Går miste om viktig språkutveckling
Enligt Martin Ingvar bidrar den ökade skärmtiden med att barnens fysiska lek minskar. Det i sin tur hämmar barnets eget tänkande, då läsplattor och tv-tittande talar TILL barnet – inte MED barnet. Avsaknaden av tvåvägskommunikation får då barn att gå miste om viktig språkutveckling, något som i sin tur påverkar intelligensen negativt.
– Man behöver inte vara Einsteins brorsa för att se att våra sociala system utmanas i dag. Vi behöver mer hjärna i samhället, inte mindre, säger Martin.
Läs också: ”10 saker småbarnsföräldrar gör som förtjänar medalj”
Mer skärmtid – mindre skolredo
En ny amerikansk studie har också sett att den ökade skärmtiden hos barn gör dem mindre redo för förskolan. Speciellt drabbade är familjer som är låginkomsttagare. Enligt den amerikanska rekommendationen AAP bör barn mellan 2 – 5 år inte sitta mer än en timme per dag framför skärmen.
Studien omfattade 807 förskolebarn och deras familjer med olika bakgrunder. De fick uppge familjens gemensamma inkomst och hur många timmar barnen spenderade framför en skärm. Barnens bedömdes också på grundläggande skolförberedande kunskaper, så som bokstavs- och sifferförståelse, förståelse för matte samt sociala samspel.
Läs också: ”De 10 mest bacilltäta sakerna i ditt hem”
Studien visade att när barn tittade på tv mer än två timmar per dag, sänktes deras skolförberedande kunskaper. Däremot såg forskarna inte att tv-tittande gjorde barn till höginkomsttagare mindre skolredo. Forskarna tror att detta kan bero på att de barnen tittar på mer utbildande program och att föräldrarna i större utsträckning tittar tillsammans med barnen, vilket har visat sig främjar inlärningen.