Leka krig på förskolan – ja eller nej?
Barn som jagar varandra och skjuter med låtsasvapen är ingen ovanlig syn. Nu har en förskola i Halmstad fått nog och infört nolltolerans mot att leka krig.
Personalen på förskolan Västanvinden i Halmstad insåg att barnens beteende blev mer och mer destruktivt och hittade snabbt boven – krigslekarna. Vissa av barnen som inte var med i leken blev illa berörda och de yngre barnen tog efter de äldres våldsamma attityd. Några barn ville vara med och leka krig, trots att de egentligen inte ville.
– Det fanns barn som faktiskt lekte det utan att själva förstå vad det var som de lekte, säger Susanne Elveroth Aronsson, förskollärare vid Västanvinden, till P4 Halland som har rapporterat om händelsen.
Läs också: ”Veckans: Uppfostra andras barn – ja eller nej?”
”Vi har barn som upplevt krig på riktigt”
Efter att under en längre tid observerat barnens lekar och insett att förskolans miljö försämrats, bestämde de sig för att de krigsrelaterande lekarna var tvungna att få ett stopp. Inte minst på grund av att de fanns barn på förskolan som upplevt krig på riktigt.
– Det byggs vapen och man skjuter och låtsas dö och då pratade vi om att det faktiskt finns barn här som varit med om det på riktigt och det var då vi tog ställning, säger Susanne Elveroth Aronsson.
Hon menar att det redan går att se skillnad på barnens mående, trots att det bara gått några veckor sedan förbudet mot att leka krig trädde i kraft.
– Jag vet att det inte är helt okontroversiellt beslut, men för oss har det bara varit positivt. Vi märkte ganska snabbt ett bättre klimat och en trevligare lekmiljö där barnen leker konstruktiva lekar, säger Susanne.
Läs också: ”13 utomhusaktiviteter med barn på vintern”
Ett förbud mot att leka krig är inte alltid lösningen
Christian Eidevald är förskollärare och lektor i pedagogik vid Högskolan i Jönköping och menar att svaret inte är svart eller vitt. Han menar att det inte går att förbjuda våldsamma lekar och tro att all negativ lek, per automatik, är över.
– Det förekommer en hel del otrevligheter i barns ”snälla” lekar också. Jag menar att man som vuxen ska titta på uteslutningar i leken, snarare än på vilken slags lek barnen leker. För mig är ingen lek neutral utan alla kan vara bra eller dåliga, säger Christian Eidevald som i forskningssyfte filmat barn och pedagoger i förskolan.
Han trycker också på att förhållningsreglerna är olika hos olika förskolor. På en del förskolor får inte barn leka krig. På andra är det okej.
– En del förskolor har regeln att de mer våldsamma lekarna är okej, så länge man inte siktar på varandra. På andra får man att man inte vifta med pinnar på grund av skaderisken, säger han.
Läs också: ”23 punkter för ett snällare 2018”
Från negativ till positiv lek
Många förskolor delar dock Västanvindens förhållningssätt. På Munspelets skola i Lund har de, precis som Västanvinden, nolltolerans mot krigslekar. Något de alltid haft.
– Vi har aldrig accepterat våldsamma lekar där man skjuter på varandra. Barnen får inte ens bygga vapen med lego. Inte heller leka med pinnar som vapen utan bara bygga med dem. Men det är svårare än man tror att hålla barnen borta från just pinnarna eftersom de finns överallt, menar Pia Nittmar som jobbat på Munspelets skola i sju år.
Hon säger också att det märks att barnen lätt blir påverkade av datorspel eller tv-program som ”Gladiatorerna”. Något som är svårt att förebygga på plats i förskolan.
– Olika destruktiva datorspel och tv-program kan bidra till att barnen börjar sparkas och liknande. Då försöker vi pedagoger uppmuntra till andra kreativa lekar. Om en vuxen är med och styr upp blir kan ”Gladiatorerna” i stället blir en positiv lek där barnen får möta varandra i olika deltävlingar där uthållighet och balans mäts. På så sätt blir leken mindre våldsam, avslutar hon.