Svårt att somna? 8 tips som hjälper ditt barn att somna

svårt att somna

Svårt att somna? Det finns nästan lika många tips som det finns barn att ta till när det kommer till barn och deras sömn. Här är 8 tips som kan underlätta vid nattningarna.

Svårt att somna när det är dags för läggning? Ligger ditt barn och vänder och vrider sig i en evighet i sängen? Ditt barn är inte ensam om att inte vilja gå och lägga sig. Hos många familjer är nattningen en ständig kamp. Det finns nästan lika många tips som det finns barn att ta till när det kommer till barn och deras sömn. Här är 8 tips som kan underlätta när ditt barn har svårt att somna.

8 tips som hjälper när ditt barn har svårt att somna

1. Skapa rutiner

Barn älskar rutiner och när det är samma sak hela tiden. Skapa egna rutiner som fungerar för ditt barn. Det kan vara att ni säger god natt till ett speciellt gosedjur och alltid borstar tänderna efter det.

2. Nedvarvningsprocess tidigt

Börja nedvarvningsprocessen i god tid innan själva nattningen. Försök lek lugna lekar efter middagen som får ditt barn att komma ner i varv. Det kan vara svårt att komma till ro och somna om man bara en liten stund innan läggningen har lekt kull eller skuttat runt i soffan.

3. Läs en saga

Läs en bok tillsammans. Det kan vara ett bra sätt att komma ner i varv, både för ditt barn och för dig själv. Barn kan känna av om man som förälder känner sig stressad. Ta god tid på er och läs en eller två sagor innan det är dags för nattning.

Läs också: Så maxar ni familjens sömntimmar – 10 tips

4. Låt barnet prata

Många tankar dyker upp när man lägger sig i sängen, så även hos barn. Låt ditt barn prata av sig om dagen som har varit. Se till att verkligen lyssna och se det som ett mysigt tillfälle att umgås.



5. Värm lite mjölk

Ett glas eller en flaska med lite mjölk innan det är dags att sova är ett riktigt gammalt husmorsknep som fungerar än idag. Mjölk innehåller aminosyran tryptofan som är ett förstastadium till ämnen som serotonin och melatonin, som påverkar sömnrytmen positivt.*

6. Gör sängen till mysigaste platsen

Hur ser din drömsäng ut? Gör sängen till den mysigaste platsen i ditt barns rum. För ditt barn kanske det innebär ett fluffigt täcke eller att alla gosedjur får plats. Eller varför inte sätta upp en sänghimmel så att det blir ombonat och mysigt?



7. Ha en nattlampa

Många barn är rädda för mörkret och tycker att det kan vara obehagligt att rummet är helt nedsläckt. Ett tips kan vara att sätta upp en liten nattlampa med ett svagt sken nära sängen. Det kan göra så att barnet känner sig lugnare och har lättare att somna.

8. Vänd på syftet

Försök att inte säga ”nu måste du sova”. Använd ord som ”du behöver sova för att orka leka imorgon”. Det kan vara bra att försöka vända nattningen till något positivt istället för något som blir en ständig kamp.

Läs också: 19 händelser i vardagen som nästan ger dig psykbryt

 

Källa: *Iform.se
Foto: Istockphoto

Läs också

  1. 3 tips som gör vardagen LÄTTARE för en trött mamma
  2. 7 saker du ska göra om du har svårt att somna
  3. 11 morgonrutiner som gör dig mer motiverad