”Vi vaccinerar inte våra barn”

vaccinerar

10-barnsmamman Camilla Essen-Möller har valt att inte vaccinera något av sina 10 barn. 
– Dom flesta blir arga när dom hör att vi inte vaccinerar och vi blir ifrågasatta rejält, säger Camilla. 

OBS! Denna artikel grundar sig inte i vetenskapliga studier. Artikeln är en åsiktstext i form av en intervju. Åsikterna är skribentens egna och inte LOPPI:s.

 

Varför har ni valt att inte vaccinera barnen?

– Vi började tveka till att vaccinera barnen i samband med massvaccineringen av svininfluensan. Jag kände att jag ville läsa på mer om vaccinering och innehållet .

Vad har du fått för reaktioner av andra?

– Dom flesta blir arga när dom hör att vi inte vaccinerar och vi blir ifrågasatta rejält, men nu har jag hittat vänner som gör likadant så nu känner man inte sig så ensam om det. Till de som ifrågasätter oss säger jag att vi gör vårt val och du gör ditt, jag skulle aldrig ifrågasätta dig som vaccinerar och vill heller inte bli ifrågasatt varför vi inte gör det. Alla gör sina egna val för sin familj.

Läs också: 7 aktiviteter att göra hemma under vab

Vad säger BVC när du tackar nej till vaccin?

– Dom gillade det inte i början,vi vart totalt utskällda av läkaren som sa att vi inte längre var välkomna där. Dom lugnade ner sig med tiden när dom insåg att vi inte ändrat oss och nu går vi dit för alla vanliga kontroller, utom vaccin. Jag tror inte läkaren får säga så, just eftersom det är frivilligt. Jag bröt ihop hemma efter besöket och kunde inte sluta grina. Det tog lång tid innan jag ens ville besöka BVC igen, men än så länge har jag inte behövt träffa den läkaren igen utan det är en annan nu och vi får ingen fråga om vaccin längre.

Vad är det med vaccin som du är emot?

– Jag är emot innehållet och biverkningarna. Vaccin innehåller många saker som jag inte tycker passar i ens kropp. BVC säger att barnen får feber men det kan bli så mycket mer än så.

Är du inte orolig för allvarliga sjukdomar?

– Jag är inte rädd för sjukdomarna. Jag är mer rädd för allvarliga biverkningar av vaccinet.

Här kan du läsa 10-barnsmammans blogg >>

Mamman Jessica är av en annan åsikt och tycker det är viktigt att alla vaccinerar sina barn

Jessica Levegård, mamma till Elsa, 2,5 år, är för vaccin och tycker att det är viktigt att alla vaccinerar sina barn.

– I det samhället och livet vi lever idag på resande fot, så tror jag tyvärr att många spädbarn till slut inte hade klarat sig utan vaccin, säger Jessica.

Läs hela intervjun med Jessica och vikten av att vaccinera barnen här!

OBS! Denna artikel grundar sig inte i vetenskapliga studier. Artikeln är en åsiktstext i form av en intervju. Åsikterna är skribentens egna och inte LOPPI:s.

 

Läs också

  1. Utomhusaktiviteter med på barn på vintern – 13 tips för hela familjen
  2. 10 saker du önskar att du hade vetat innan du blev förälder

81 kommentarer

  1. Petra skriver:

    Väldigt bra gjort ❤
    Är man tillräckligt medveten om SJUKvården så håller man sig borta från sjukmedel som inte behövs i kroppen. Vi föddes ju såhär. Blir ju inte mer naturligare än så.

    1. Saga skriver:

      Jag blir så arg och ledsen på alla er som bara tänker på er själva i den här frågan. Virus blir samhällsproblem och ni som har ovaccinerade barn hör inte hemma på förskolor och skolor. Har ni som vägar vaccin läst medicin?

      1. Anna skriver:

        Tänker på sig själva? Man tänker på sina barn! Gör inte du det? Tänker du bara på andra?

      2. Herb Healer skriver:

        Jättebra inlägg. Det viktigaste vi har är våra barn som är framtiden. För att våra barn ska ha någon chans att värja sig mot sjukdomar måste immunsystemen tränas tidigt i livet. Tittar man på forskningen som är gjord på hur genomgångna barnsjukdomar påverkar allergier, hjärtsjukdomar och cancer i framtiden så får man ett helt annat perspektiv än den bild folkhälsomyndigheterna och vaccintillverkarna målar upp. Det finns massa forskning som visar främst vattkoppor, mässling, påssjuka har cancerförstörande egenskaper. När det kommer till mässlingviruset har forskare redan börjat testa mässling som ett botemedel mot cancer.

        Vill du läsa dessa studier och mycket mer, gå in på vaccinkriget på Facebook.

  2. Tina skriver:

    Vill bara säga att jag tycker du gör helt rätt, gillar inte heller vacciner direkt. Samma som dig mer orolig för biverkningar å innehåll än sjukdomarna de påstås skydda mot (dock har nya studier visar att många vacciner är helt verkningslösa).
    Dessutom är det ju en biverkan att man kan få sjukdommeb av vaccinet dessutom, känner att det är bättre barnen får det naturligt i så fall.
    Har nu hört allt fler som tycker även vattkoppsvaccinet ska vara skattebetalt, men jösses vattkoppor, men det intressanta är att förr så tyckte man att dessa barnsjukdomar lika ofarliga som många tycker vattkoppor är ännu.
    Sen blev det plötsligt dödligt, men att dö i mässling e nog lika sannolikt som att dö i vattkoppor ungefär.
    Sen ännu en intresssant sak är att de ”mässlingepidemier” som varit på senare tid har startat med att en nyvaccinerad smittat andra.

    Frågar någon varför vi inte vaccinerar och tycket vi bör det, då frågar jag gärna tillbaka ”om vacciner är så säkra, varför finns det då en lag som säger att man inte får stämma vaccinbolagen för en vaccin skada?”

    1. Johan skriver:

      ” Sen blev det plötsligt dödligt, men att dö i mässling e nog lika sannolikt som att dö i vattkoppor ungefär.”
      Du sprider bara okunskap och gissningar. Faktum är att mässling är oerhört dödligt – ingen annan VACCINERBAR sjukdom skördar fler dödsoffer. 1980 dog 2,6 miljoner, 1990 545 000 och 2014 bara 73 000. Varför? PÅ GRUND AV VACCINATIONER. (Källa: WHO)… Den typen av okunskap du sprider dödar.

  3. Emelie Gustafsson skriver:

    Tack för att du vågar dela med dig av dina val Camilla! Så länge det inte finns några säkra vaccin så väljer även vi bort det! Så många som är vaccinskadade nu för tiden..

  4. Joseph skriver:

    Klart att alla har rätt till sin åsikt och till sina tankar om vaccin och vissa vaccinationer ska man vara skeptisk mot! Men att neka all vaccin utan EN enda vettig anledning är att totalt förneka all den forskning och framsteg som forskare/läkare etc har gjort under hundratals år. Kan nog med säkerhet säga att utan vaccin och de vaccinationsprogram som har växt fram under århundraden så skulle vi nog inte samhället sett ut som det gör idag.

    Ta ett steg bakåt och se på helheten och vad målet med vaccin är. Det handlar inte bara om dig eller dina barn, det handlar om dina medmänniskor. Men du vet säkert bättre än alla de inblandade i forskning kring vaccinationer under hundratals år.

    1. Camilla skriver:

      Det handlar inte om medmänniskor. Enbart om pengar. Finns heller INGA oberoende studier gjorda på vaccin. Läs själv 🙂

      1. Sanna Hermansson skriver:

        Inga oberoende studier???
        Skojar du med mig eller?

        Hur tror du själv att det gått till när barnadödligheten sjunkit så drastiskt som den gjort – först här i västvärlden och sen tex i Afrika?

  5. Johanna skriver:

    Vi vaccinerar inte heller i vår familj, längre. När mellanbarnet va nära att mista livet och INGEN ville ta ansvar så vaknade jag. Idag vet jag bättre tack och lov! Framtida barn kommer jag inte ens ta till bvc då även det är frivilligt.

    1. Fia skriver:

      Johanna. Vad va det för spruta ditt mellanbarn fick? Hur var det nära att mista livet. Tacksam för svar

      1. Anna skriver:

        Vår äldsta son höll också på att mista livet. 5månaders vaccinet. vi har verkligen tur som har honom kvar.

  6. Anna Birberg skriver:

    Tack för inlägget och att du vågar stå upp för vad du anser är viktigt för dina barn! Äntligen något annat än hatiska inlägg mot föräldrar som väljer att vara påläst och göra de val som de anser är extremt viktiga för barnen, varesig det är vaccin eller andra hälsofrågor!

  7. Elinor skriver:

    Tack för att du står upp mot att inte vacciner! Jag slutade vaccinera mina barn efter att min äldsta fick stora eksem redan som 1 åring vi vaccinerade fram till 4 därefter försvann det. Vi började ifrågasätta när vår läkare ville dubbelvaccinera mot stelkramp när dottern blev riven i ansiktet av en hund. Då satte jag stopp för det! Det kändes inte ok att vaccinera 2 gånger med samma vaccin inom loppet av 1 mån. Nu är mina barn superfriska! Är sjuka 1-2 gånger per år vilket känns ovanligt när man har barn på dagis och skola!

  8. Marianne Westin skriver:

    Underbart. Önskade fler vore som du. Heja dig.

  9. Sara Bylund skriver:

    Bra val. Har gjort samma val med min sistfödda. Även avslutat de 2 större barnens vaccinationer vid 5 års åldern. Känns rätt!

  10. Dessan skriver:

    Om vacciner vore säkra så skulle inte vi ”foliehattar” finnas ?

    1. S skriver:

      Utan vaccin skulle majoriteten inte överleva till vuxen ålder.

      1. Smulan skriver:

        Utan vaccin hade vi haft en friskare värld utan massor av autoimmuna sjukdomar och tungmetalldiagnoser (läs neuropsykiatriska)

  11. Bessica skriver:

    Modigt och bra att du vågar gå ut i media. Så otroligt synd att det ska krävas mod bara, har vänner som vaccinerar fast dom inte vill pga den hatiska stämning som råder i ämnet.

  12. Sihana skriver:

    Glad jag blir för dina barns skull att de har en så vaken mamma som inte springer och medicinerar sina fullt friska barn bara för att alla andra gör det ? Mycket respekt till dig ??

  13. Emely skriver:

    Modigt starkt och medvetet ??

  14. amina skriver:

    Vi avstår också vaccin och har en frisk liten 3 åring 🙂 vi vet tyvärr två barn som dött bara timmer efter vaccin men de skrivs att de är plötslig spädbarnsdöd finns såå mycket Info kring risker med vaccin bara man är ifrågasättande och söker efter informationen jag själv blev vaccin skadad som barn därav inga vaccin för oss barnen eller djuren ni är inte ensamma kram

  15. Catharina skriver:

    Underbart att läsa. Önskar att jag hade varit mera påläst innan jag vaccinerade men efter mycket biverkningar vaknade jag och aldrig mer. Heja dig och skönt att medvetenheten ökar.

  16. Jessica skriver:

    Tycker det är tragiskt att människor väljer bort vaccin på sina barn och utsätter dem- och alla andra barn för stora risker som är betydligt större än biverkningar av vaccin enligt vaccinprogrammet. Alla sjukdomar vi utrotat eller nästan utrotat kommer att komma tillbaka tack vare att föräldrar med okunskap (Ja, faktiskt) tagit sådant beslut.

    Förstår inte hur man kan tänka så oerhört egoistiskt och utsätta så många människor (inte minst sina egna barn) för livshotande sjukdomar. I Sverige har vi det så otroligt förmånligt att kunna leva liv utan tex. polio.

    Jag hyllar inte människor som nekar vaccination och kommer aldrig att göra. Tvärtom tycker jag det säger rätt så mycket om föräldrarna.

    1. Richard skriver:

      Jag håller helt med dig! Säger tyvärr ganska mycket om Loppi också som publicerar sådant här utan någon som helst faktaruta/kommentar från läkare.

    2. Camilla skriver:

      Du är hjärntvättad tyvärr. Hoppas att läser på mer om innehållet i vacciner och alla de barn som blir gravt handikappade eller mister livet efter vaccin. Att injicera gift i sitt barn för att ”alla andra gör det” säger mycket om föräldrarna. Stackars barn som behöver växa upp med föräldrar som inte för förmögna att ta egna beslut och istället låter pengadrivande företag skada barnens hälsa. Hoppas du läser på mer och kanske pratar med en förälder som mist sitt barn till vaccinet så kanske du får lite bättre förståelse.

  17. Personen skriver:

    Bra svar, håller med! Inte lätt att våga tycka och göra som man vill när man får så många elaka kommentarer (om vaccin). Det har varit tufft men vi har valt att avstå också. Känns väldigt rätt.

  18. Susanna skriver:

    Bra! Tack för att du delar med dig! Vi vaccinerar inte längre heller! Bästa valet vi gjort.

  19. Anonym - vågar inget annat skriver:

    Väsligt intressant. Läst mycket om det där. Tycker det är synd att de aldrig någonsin ber en förälder läs bipacksedeln innan TROTS att det står på FASS att den ska läsas igenom innan.

  20. Sofia skriver:

    Men hur påläst kan man vara om man avstår? Hur kan man som individ utan medicinsk kunskap (nu antar jag eftersom det inte framgår av texten) tro sig veta bättre än så många läkare som forskat inom området?
    Det handlar ju inte bara om dina barn utan om hela samhället. Som andra skrivit så har vi nästintill utrotat sjukdomar som tidigare var mycket vanliga. Och att andra kommenterar och säger att ni avstått vaccinationer och att era barn är jättefriska. Det har ingen koppling! Vaccinerna är inte mot förkylningar, det är mot specifika sjukdomar! (På tal om att ni är så pålästa)

  21. Rebecca skriver:

    Helt rätt! Har nu efter att jag läst på och skaffat mig kunskap inom ämnet vaccin valt att avstå kommande vaccinationer för mina barn.

    Ni som ifrågasätter har inte läst på vad vaccinationer innehåller och vilka biverkningar de kan ge. Det är otroligt allvarliga biverkningar som tex autism, diabetes 1, adhd, add, autoimmuna sjukdomar, demens, reumatism, synskador och döden. Har ni läst på FASS så finns hundratals fler biverkningar uppräknade. Detta är inget BVC delger vilket är ett stort svek, speciellt för de barn och föräldrar som blir drabbade – och de är många, långt fler än vad ni kan ana. De flesta har nog inte kopplat varifrån de fått sjukdomarna då det kan uppträda flera månader efter vaccinationstillfället.

    Jag håller med dig, jag är långt mer rädd för obotliga sjukdomar som msn får leva med för resten av livet än för att barnen ska få mässlingen i en vecka. Mässlingen, polio, röda hund är btw 99 % av den vuxna befolkningen oskyddade mot. Vaccination skyddar bara i upp till några år – om de ens ger något skydd överhuvudtaget. Men ändå får vi inte sjukdomen. Anledningen till det är att dessa barnsjukdomar nästan helt blev utrotade i samband med att vi fick rent vatten och sanitet. Nu sprids just mässlingen pga att en av vaccinationernas biverkningar är att just få de sjukdomar som msm vaccinerar sig emot.

    1. Therese skriver:

      ”Allvarliga biverkningar”. Du inser att vi är flera autister som kan läsa? Att neuropsykiatriska fuktionsvariationer inte är en sjukdom? Det enda kring det som du behöver vara rädd för är andra människors syn. Deras oförmåga att sätta sig in i andra människors skor och visa lite medkänsla, deras oförmåga att förstå att dom inte har någon rätt att döma andra människor, hur dom lever och vad som ger lycka i livet. Det är även väldigt många autister som INTE är vaccinerade pga medicinska skäl, man VET att det inte orsakar autism.

      Men visst, hjälp läkemedelsbolagen att tjäna pengar. För när barnen blir sjuka behöver dom mediciner, en sjukhusplats, dyra behandlingar och i värsta fall, livslånga behov av hjälpmedel. Så egentligen är det ju super för läkemedelsbolagen att ni finns! Ju fler sjuka i barnsjukdomar desto mer klirr i kassan för dom ?‍♀️ Några döda bekymrar ju inte dom för behandling får ju dom insjuknande barnen ändå så dom får ju sina pengar.

      Fridens liljor till dig du hjälpreda där ?

      1. Camilla skriver:

        Du har helt fel. Klirr i kassan kommer från vaccinen. Har du kollat upp hur mycket vaccinbolagen tjänar? Och hur mycket pengar de betalar ut för biverkningar och dödsfall hos barn kopplade till vaccinet? Har du ens läst innehållsförteckningen på vad du injicerat i ditt barn? Vet du att vaccinbolagen inte kan stämmas även om ditt barn dör? Läkemedelsbolagen tjänar pengar på er och era hjärntvättade hjärnor. Förstår inte hur man kan vara så trångsynt och indoktrinerad. Läkare är inte ens utbildade i vaccin och du litar blint på dem. Du borde skämmas

    2. Magda skriver:

      Allvarliga biverkningar som npf!? Att ni ens kan skriva sådant. Min son kunde av olika anledningar inte vaccineras som liten och alla autistiska drag kom INNAN en enda vaccination. Det visade sig vara pga en kromosomavvikelse då en gen är påverkad som flera forskare lyckats visa leder till just autism. EN forskare påstod att vaccin gav autism och har blivit motbevisad av så många rapporter som visar att t. Ex gener och kommunikationen mellan hjärnhalvorna istället bidrar till autism. Det är ni som påstår att vaccin orsakar autism som inte läst på.

    3. Jk skriver:

      Vaccin ger inte autism eller adhd eller add. Det är bevisat.

      Har du verkligen läst på om vacciner? Har du samtidigt läst in den mängd kemi och biologi som krävs för att få kunskaperna som krävs för att förstå hur ett vaccin fungerar?

      Jag tror du behöver läsa på lite igen. För det mesta du skriver är hämtade från rena nonsens artiklar.

  22. 6barnsmamma skriver:

    Dotter 1993 fullt vaccinerad
    Döttrar 2008
    Vacc till 5 år
    Dotter 2009
    Vacc till 4 år
    Dotter 2011
    Vacc till 2.5-3 år
    Dotter 2015
    Ovaccin

  23. Mikaela skriver:

    You go girl!!!❤

  24. Susanna skriver:

    Tack Camilla för att du öppet väljer att berätta! Kärlek till dig och din familj ♥️♥️♥️

  25. Nancy skriver:

    Hela dig! Vi avstår också från vaccin och vår dotter är också mycket sällan sjuk.. 1gång var hon sjuk förra året o 2 ggr året innan! Kännas skönt att man slipper tillåta bevittna övergreppet till att vaccinera sitt barn!

  26. Christina skriver:

    Det är ju himla skönt för er föräldrar som väljer bort vaccin att andra föräldrar ändå väljer att vaccinera SINA barn, så slipper ni oroa er för att våra barn ska smitta.
    VI har nästan utrotat flera tidigare vanliga dödliga sjukdomar PGA vaccin. Självklart fruktansvärt med de barn som mår dåligt i samband med vaccin men det känns ändå ignorant att välja bort något som erbjuds gratis som många andra i världen inte får.

  27. Anders skriver:

    Alla är vi olika. Personligen tar jag hellre att mina barn får lite feber och andra biverkningar, än att dom dör. Så tänker jag, men som sagt, alla är vi olika. Dom som väljer bort vaccin kanske tänker ”Äh, om ungen dör kan vi ju göra en ny”.

    1. Camilla skriver:

      Och om barnet dör av vaccinet? Hur tänker du då? ”Äh, om ungen dör kan vi göra en ny”? Bara att så är det du som frivilligt mördat till barn 🙂 och ingen kommer stå till svara förutom du.

  28. Anders skriver:

    Stackars barn.

  29. Fredrik skriver:

    Oförsvarligt att inte vaccinera.
    Tänk på de som av olika anledningar inte kan få vaccin, exv bebisar och folk med nedsatt immunförsvar och förstå vilken risk ni utsätter dem för.

    1. Emilia skriver:

      Håller med dig till tusen!!
      Det var det första jag tänkte också.
      Inte nog med att man utsätter sina egna barn för risker man utsätter även de som inte har möjligheten att välja och som är beroende av att vi andra vaccinerar oss för ännu högre risk.
      Men tror knappast att de bryr sig om det eftersom de inte ens bryr sig om sina egna barns risk att utsättas för livshotande sjukdomar.
      Jag tycker att de ej bör få gå på förskola om de utsätter barn som
      EJ har möjlighet att välja för risk!
      Eller möjligen en egen ”ovaccinerade förskola/skola”.
      Hade det inte påverkat andra än de själva hade jag inte brytt mig över huvud taget.

  30. Linda skriver:

    Det finns en anledning till att människans livslängd hela tiden ökat och det är medicinska framsteg. Naturliga sjukdomar har i historien slagit ut stora delar av generationer ibland och barnadödligheten var betydligt högre förr än nu. Det är ett påläst val att vaccinera, det är ett solidariskt val att vaccinera.
    I nutidens allt större vridning till individualism är det inte konstigt att tankar som antivaxx får fäste, men då får man samtidigt acceptera att det är ett egoistiskt val och att den information man söker är färgad av fördomar utan grund.

    Dessutom är det intressant att en sån här artikel får utrymme trots att forskningen entydigt säger att vaccin är säkert. Varför får en förälders åsikt den här tyngden?

  31. Linus skriver:

    Tycker det är otroligt dumt val att inte vaccinera sig. Man bidrar helt till att sjukdomar lever kvar och inte utrotas som i sin tur kan bli ännu farligare just på grund av det.

    Det är självklart att det finns en risk att vaccinera sig men skulle något värre sprida sig så tror jag att man skulle ångra sig. Det är i mina ögon ett gemensamt ansvar att göra det som är bäst för sina medmänniskor, för att många inte ska drabbas.

  32. Camilla skriver:

    Så härligt att läsa. En upplyst förälder som inte injicerar gift i sina barn ❤️ Stå på dig!

  33. Karl skriver:

    Stackars barn med så ignoranta och farliga föräldrar. Hoppas på lag som förbjuder ovaccinerade att vistas i offentliga miljöer som i australien m fl.

  34. Micke skriver:

    Tina – Nej, det har ALDRIG NÅGONSIN hänt att någon nyvaccinerad smittat någon annan med mässlingsvirus från vaccinationen. Finns inte ett enda fall i medicinska litteraturen, och då spårar man i många länder rutinmässigt mässling för att hitta ursprungsfallet och alla som kan ha blivit smittade. Så hade det hänt borde man ha upptäckt åtminstone något fall.

    Om man bygger sitt beslut på sån felaktig information är det inte underligt om det blir fel.

  35. Camilla skriver:

    Tack för ditt modiga inlägg. Efter en svår vaccinskada i släkten valde vi att läsa på grundligt. Vi har suttit uppe på nätterna och läst – bla info från WHO och fattat ett mycket medvetet beslut om att INTE vaccinera. Det är inte ett lätt beslut så jag känner full förståelse för dem som väljer annorlunda- tyvärr verkar det dock som att många inte ens läser bipacksedeln.

  36. Magda skriver:

    Hur tänker ni som inte vaccinerar pga rädsla för biverkningar kring barn som har lågt immunförsvar av olika anledningar och därför inte kan vaccineras. Om era barn nu klarar sjukdomarna pga bra immunförsvar men lyckas smitta ett barn med nedsatt immunförsvar är det stor risk för det barnets hälsa och tom deras liv. Hur tänker ni att det påverkar nyfödda som inte hunnit bli vaccinerade än? Jag höll mig långt borta från alla som inte var vaccinerade, även stora sonens kompis, när vi hade nyfödd. Jag själv är mer rädd för hjärninflammation eller hjärnhinneinflammation och eventuella funktionsnedsättningar efter det. Jag menar inte det som ett påhopp utan mer som en fundering om ni tänker på de som är mer utsatta än era egna barn? Har ni själva barn med funktionsnedsättningar eller sjukdomar? Jag tänker att de flesta som inte vaccinerar gör det i tron att alla barn fungerar som deras och det därför inte är någon fara men omedvetet utsätter andras barn för fara.

  37. J skriver:

    Ovavvinersde barn här också ??
    Kommer ALDRIG låta någon sätta något kemiskt i mitt blod eller mina barns.

    Höll på att förlora lillen pga andningsuppehåll och oförmåga med syreupptagning i händer/fötter efter K-vitamin spruta. Vården eller personalen på sjukhus ville ej ta ansvar och påstod att det var normalt.
    Det är INTE normalt och en biverkning.
    Komiskt att vi ger k-vitamin i förebyggande syfte när denna process startar i kroppen naturligt på dag 8. Bajs! Fass = lika skräp den.
    Gott folk! Läs ALLTID amerikanska motsvarigheten till Fass.
    Btw, k-vit. sprutan är markerad med black box stämpel (dödlig utgång kan förekomma). Läste senast igår en tösa som dog levnadsdygn 2 efter mottagit k-vit.
    Ytterligare en biverkning är leukemi (cancer) in a 6 års ålder. Kanske förklarar varför alltfler barn ligger inne på vårdavdelningarna på sjukhus?

    Ytterligare ett tillägg, de som kommer med argumentet att ”polio och mässling… ”. Kan du något om sjukdom? Sjukdom har en peak och en naturlig nedgång. BP påstår att vaccinering har utrotat sjukdomar… Snark!

    Vi som avstår vaccinering gör mycket noggranna och djuodykande undersökningar. Du som vaccinerar, gör du det? Samt, om ditt barn är vaccinerat och ”skyddat” varför så orolig?
    Komiskt dock att de s.k utbrotten kommer från vaccinerade patienter.
    Komiskt att de födda under tidseran för sjukdomarna alla har fått dem och kors i taket – dom lever.

    I annan synvinkel, varför avstår läkare själva vaccin? Varför mördas (se: begår självmord) de läkare eller forskare som går ut med vad vaccin innehåller och kan göra för skada?

    Vi går emot evolutionen och låter oss luras förklädnader som jagar pengar.
    Kommer du ihåg Bill Clintons tal om. depopulstion och agenda 21? Om inte, se det.

    VAKNA! VAKNA! VAKNA! VAKNA!

  38. J skriver:

    Pratade dessutom med en läkare för 2 veckor sedan, hon sa att alla sjukdomar vi vaccinerar mot kan behandlas på sjukhus utan dödlig utgång. Däremot så kan man få biverkningar av behandlingsform och eventuellt handikapp. Exakt samma som vaccinerna med andra ord?

    En vaccinerad människa är inte skyddad till 100% så varför ens spruta in gift? Aliminunet i hjärnan måste vara så bra alltså..

    Läs de senaste forskningarna från Italien efter deras tvångsvaccinering av barn.
    Ett fristående företag samlade in pengar för att se vad som fanns i vaccinerna. I de som hittills finns undersökta innehöll de inte ens de sk bakterierna eller virusen som orsakade sjukdom? Så ni menar på fullaste allvar att jag skall skjuta mig med en liten kula för att i framtiden eventuellt klara av en större? Jag ska sätta in sjukdom i mitt friskt födda barn för att dennes immunförsvar skall fungera – inte tvärtom att ge honom/henne bra föda och god hygien som vara det är förebyggande.

    Vaccinerna skadar och ger biverkningar som BP kan tjäna mer pengar på ex: auto immuna sjukdomar, cancer, alleggier, astma, mm.
    Menar du att dom helt plötsligt ska bry sig om dig och ditt välmående? Hur kommer det sig att naturläkemedel och naturkonst blir större? Hur kommer det sig att cannabis olja blivit patenterat helt plötsligt? Vet du ens varför de legalidersde cannabis? (bilar byggdes förr av cannabis).

    LÄS PÅ! innan du öppnar munnen.
    Undersök själv, med ett öppet sinne, utan andras åsikter, inputs.
    Se på de sociala plattformarna efter de som öppet publicerar vaccinskada och död. Läs forskning. Läs vad vaccinerna innehåller (vissa innehåller ämnen från döda foster i vecka 12-16). Biverkningar. Mm.

    Svininfluensan propagerades redan 1976, med vaccin.
    Det företaget stod åtalade i USA för massmord, blev fällda.
    Hur mycket tror du dig veta egentligen?

  39. Christian skriver:

    All heder till henne, jag önskar att fler var så pass intelligenta med civilkurage nog att inte medvetet misshandla sina barn.

  40. Emma skriver:

    Inga vacciner för vår del.

  41. Lotchen skriver:

    Undrar bara hur ni tänker när era barn blir sjuka på riktigt? Kommer ni att avstå de ”hemska” läkemedelbolagens mediciner då? Kanske inte ens litar på sjukvårdens bedömning/råd vid tex en cancerdiagnos? Klara av diabetes på egen hand?! (Eller era barn drabbas kanske inte, tack vare att de sluppit gifterna i vaccinet…)
    Absolut inget fel i att vara kritisk och läsa på, särskilt när det gäller det käraste man har, men var hittar ni vetenskapen i era källor?

  42. Annett Schulze skriver:

    Konstigt att de som medvetet inte vaccinerar sina barn är de som har läst på mest och att det är just de som är ansvarstagande men blir kallade för oansvariga och värre.
    Sedan är de förtvivlade och förstår inte världen när deras barn lider av allergier, ADHD, eksem eller får cancer mm.
    Kunskap är makt!
    Heja er!
    https://www.youtube.com/watch?v=EhTO2D1ccJ4

    1. Johannes skriver:

      Du visar EXAKT vad problemet är. Du länkar en youtube video som ”bevis” att de senaste hundratals årens forskning som typ fördubblat vår medellivslängd inte är relevant. Vart ska man ens börja, nej felläst inte påläst, lätt hänt i dagens miljö.

  43. Herbhealer skriver:

    Bra där, någon som fattat att immunförsvaret på barnen behöver tränas upp. Samlat på mig massor av studier som visar att naturligt genomgångna barnsjukdomar skapar ett skydd mot allergier, hjärtsjukdomar och cancer i framtiden. Hur ska barnen kunna stå emot allvarligare sjukdomar när man inte genomgått tex vattkoppor, påssjuka, mässling som har cancer-förstörande egenskaper. Mässling är så effektiv mot cancerviruset att man börjat forska på eventuella botemedel.

  44. Siri skriver:

    ”Det är upp till var och en”, ”Du gör som du vill i DIN familj” – vilken inställning! Nej, detta handlar inte om individuella val eller enskilda familjer, detta handlar om SAMHÄLLET. Att inte vaccinera sina barn är samhällsfarligt då de sjukdomar som kan drabba grupper med svagt immunförsvar är dödliga för dessa. Lojalitet finns inte på kartan i denna retorik. Sedan skälen till att avstå, dvs rädslan för autism är 1.) Helt obefogad 2)Det är väldigt funkofobt att hellre välja ett dött barn än ett autistiskt. Vet ni vilka konsekvenser mässling kan ha för hjärnan förresten? Långt värre än autism, kan jag meddela. Till sist : otroligt självgott att helt avfärda hela läkarkåren och forskarsamhället. Patetiskt och illojalt är vad detta är.

  45. Alexandra skriver:

    Men snälla! Läst senaste nyheterna om forskningsstudien som var byggd på lögner & som fick alla hysterikor att sluta vaccinera?
    Föräldrar som du riskerar att döda andras barn
    ( om ni nu skiter i era egna ) med utrotade sjukdomar som får fäste igen pga okunskap.. Ett av mina barn höll också på att dö! Ovaccinerad! Plötslig spädbarnsdöd har INGET att göra med vaccination..
    Ha era barn hemma från förskolor & riskera inte andra barns liv!
    Många barn har nedsatt immunförsvar ( som vi som fått prematura barn ) & skulle inte klara av att få sjukdomar som man senare får vaccination emot.
    EGOISTER!!!!
    Och jag håller med hur KAN man ha med något sådant här utan fakta från läkare & forskare?!
    Sen vill jag berätta att jag har vaccinerat alla mina 8 barn & ingen har blivit sjuk eller dött..
    Då har jag barn från 1-26 år!

  46. Hanna skriver:

    Helt galet att inte vaccinera mot livsfarliga sjukdomar. Utsätta sina barn för faror och helt ignorera alla bevis inom ämnet.

  47. Mats Nilsson skriver:

    Mässling i Europa.
    2016:5273
    2017: 25863
    2018: 82596
    Källa: World Health Organization.

  48. Andersson Andersson skriver:

    Ni som säger att andra som inte vaccinerar sina barn utsätter samhället och medmänniskor. Ni borde inte yttrar er över huvudtaget som lämnar in era barn på dagis efter vaccinarioner, som kan smitta i upp till 8 veckor. Läs på själva! Det är lätt för er att följa strömmen utan att ifrågasätta vad det är ni sprutar i era barn.
    Har ni ens läst en bipacksedel…. Ni är skamliga. Sitta och kasta ur er saker ni inte har en aning om.

  49. Ninji skriver:

    WHO har precis omnämnt tveksamheten inför vaccin som ett av de tio största hoten för världshälsan 2019. VARFÖR låter ni på Loppi en antivaxxer komma till tals utan att samtidigt intervjua en representant från vården eller liknande som får möjlighet att bemöta detta? Det är ett farligt sätt att föra fram en ”åsikt” på och låta den framstå som opunktuerad. Ni bär ett jättestort ansvar då många säkert googlar för att hitta argument för/emot vaccin och då enkelt kan hamna hos er. Vill ni stå bakom att det här är informationen de får? Era intervjufrågor ger inte tillräckligt mycket bakgrund för någon som vill ha ”båda” sidor av myntet. Är ofta inne på er sida och läser och blir oerhört besviken över utformningen av den här artikeln, extremt oansvarigt!

    Källa: https://www.clinicaladvisor.com/vaccine-information-center/who-names-anti-vaccine-top-health-threat-hysteresis/article/828464/

    1. LOPPI skriver:

      Det kommer en artikel med uttalande från Folkhälsomyndigheten. /Redaktionen.

  50. Marre skriver:

    vaccinationen är till för att utrota de sjukdommar som är en fara för oss alla. Alla har rätt till sin åsikt och om de vill vaccinera eller ej då det är frivilligt. Men om det fanns vaccination mot cancer, skulle ni avstå då med?

  51. Lina skriver:

    Denna artikel och alla hyllnings kommentarer = när filmen idiocracy visar sig vara mer en dokumentär än komedi film.

  52. Johannes skriver:

    Man blir lite mörkrädd när sån stor andel svenskar med fri tillgång till bra skola och möjligheter att bilda sig på fullaste alvar argumenterar mot något som höjt medelivs längden med decennier världen över. Man ser alltså enbart att någon på miljonen farit illa ut av en bieffekt och struntar helt i att de här sjukdommarna dödade folk i var och varannan familj förr i tiden. Det blir kanske så om man tycker sig ”läst på” när man hittat någon facebook grupp med likasinnade stollar. Konspirationsteorier, anekdoter, filter bubblor och faktaresistens. Kan vi införa ett körkort för internet eller? avregistrerar mig definitivt från loppi nu.

  53. Anna skriver:

    Värsta mardrömmen
    Med min förstfödda fick jag pga omständigheter skjuta på första vaccineringen, så att den togs när barnet var 1,5 år i stället för 3 månader. Barnet (som vid tiden inte gick på förskola eller liknande) var helt friskt. Fick sin spruta och vi åkte hem, utan någon info, utan telefonnummer eller jourtelefon. Sedan började helvetet som varade i en vecka.
    Efter några timmar ville barnet inte dricka eller äta, satt och svalde. Blev influten i sig själv. Slutade prata, slutade titta i ögonen. Ville inte kramas. Bodde i ett hörn under köksbordet om dagarna. Och nätterna…. jag fick sitta och vaka. Skaka om barnet då det slutade andas. Andningsuppehåll var gång det skulle sovas, och snarkningar som en lastbilschaffis. Ja och lite feber på detta, som höll i sig i mer än de tre dagar som det snackas om.
    Mitt sprudlande, vilda, pratglada barn var som borta. Åt inte, drack inte. Jag var förtvivlad. Och ingen hjälp gick att få. INGEN ville ta tag i det. Jag var livrädd för var gång barnet skulle sova. Andningsuppehållen var det allra värsta denna vecka efter vaccineringen. Fruktansvärt…
    Men så en vecka och någon dag efter helvetesdagen kom min sambo in i rummet där jag satt i tårar och googlade nätet för svar och sade, hör du skrattet!?
    Har vänt mig till de som tillverkar vaccinet och har fått bekräftat av dem det som svensk vårdpersonal/läkarkår inte har en susning om. Dels att man VISST kan få biverkningar, hemska sådana, rent fatala. Samt att ca 300 barn i Europa dör av just detta vaccin det varje år. Då barnet normalt är så litet (3 månader) benämns det i folkmun som ”plötslig spädbarnsdöd”. Men vad som händer rent konkret är att svalget svullnar och barnet kvävs. Mitt barn var bra mycket äldre vid tillfället, så sväljningarna, matvägran, snarkningarna och andningsuppehållet var alla en reaktion på vaccinet och jag är såååååååååå tacksam att mitt barn inte fick vaccinet vid 3 månader, för då hade det slutat på ett helt annat sätt…
    Personlighetsförändringen och talvägran upphörde allt eftersom. Idag mår barnet bra.
    Eftersom vaccinet är en del i ett paket, och eftersom mitt barns reaktion var så allvarlig, så fick mitt barn resterande sprutor under kontrollerade former. Dvs ligga inlagd på avdelning 74, Sachsska barn- och ungdomssjukhuset , på Södersjukhuset. Där har de kanske Sveriges mest kunniga gällandes vaccinationer på barn, på Allergi- och lungmottagningen.
    Har som förälder blivit otroligt dåligt behandlad när allt detta skedde. Sverige har inget skyddsnät för barn och deras vuxna när ett vaccin slår fel. Helt obegripligt.
    Kan tillägga att detta barn bara har fått denna fulla grunddos. Inga andra vaccinationer. Mina två yngre barn är helt ovaccinerade.

  54. Eleonor Vinciguerra skriver:

    Härligt att hon vågar ifrågasätta och stå för det! Vaccinering är inte svart el vitt…

  55. Monika skriver:

    Min dotter på nu 10 år som bara fått tre stelkrampsvaccinationer har ett enormt immunförsvar som jag själv aldrig haft. Hon har fått tre rena stelkramps vaccinationer för att hon som liten var mycket aktiv, sprang och slog sig. Hon fick första sprutan efter två år. Funderade på hemophilus influensa eftersom den kan ge hjärninflammation och värre för barn under två år. Vi chansade och hade tur att hon inte fick sjukdomen. Annars fick vi råd av vår läkare att inga andra vacciner behövs om man bara reser inom Europa och hon började dagis efter 3,5års ålder ej heltid. Polio får hon senare. Rödahund vaccinet får hon om hon inte fått röda hund vid 15års ålder eftersom det inte är bra få rödahund som vuxen och vara gravid. Ingen vuxen hade låtit sig vaccinera sig för så många sjukdomar samtidigt som de gör med sina spädbarn. Helt obegripligt. Vi får inte döma andra för om föräldrarna är själv sjuka och inte kan ta hand om sitt barn blir sjukt så måste kanske något vaccin ges?

  56. Jesper skriver:

    Är helt obegripligt att sjukvården och samhället accepterar detta, med all forskning och historik som finns, borde ett val att avstå medföra att man får stå för sjukvårdskostnaden vid sjukdom själv!

  57. E. Lundgren skriver:

    Att INTE vaccinera sina egna barn er lika med barnmisshandling!! Man kan inte vara så egoistisk då barnen faktiskt kan bli riktig dårlig av att inte vaccinera sej. Jag har fyra vuxna barn och ALLA mina er vaccinerade mot allt. Ingen har blivit dårlig av det. Nu måste folk sluta att vara egoistiska!!

  58. Emma skriver:

    Vad ni alla missar ang. många vaccin, ex det mot mässling etc, är att man inte tar vaccin för sitt barn där och då. Du tar vaccinet för att sjukdomar som mässlingen inte ska finnas i sammhället. Detta leder till att era nyfödda, barn som har andra sjukdomar, äldre och gravida slipper drabbas. Just nu får inte nyfödda mässlingen i Sverige för att vi andra vaccinerar och ser till att sjukdomen inte sprids. Fortsätter vaccinmotståndet finns det stora risker att era barn drabbas av röda hund ex när de är gravida.

  59. Louise skriver:

    Hej!
    Jag förstår ditt resonemang. Jag vet också att vissa länder kräver att man är vaccinerad för att kunna bosätta sig där som t ex USA. Där behöver man uppvisa att man är fullt vaccinerad för att kunna gå i skolan. För att inte begränsa barnens globala möjligheter så vore det lägligt att vaccinera i tidig ålder, men tror även på valfrihet och medföljande ansvarighet. Lycka till!

  60. Louise Kistner skriver:

    Tack att ni skriver om detta Loppi!

    Till alla er som anklagar dem som inte vaccinerar sina barn för att inte tänka på andra – hur mycket har ni egentligen läst på från båda sidor?
    De flesta av oss som inte vaccinerar längre har verkligen tagit till oss information för OCH emot vaccin.

    Här är en podcast med en mamma till vaccinskadat barn och en barnläkare som går igenom olika sjukdomar och vaccin –
    Här en lista över vilka sjukdomar e diskuterar
    11 & 39 – Kikhosta
    20 & 54 – Mässlingen
    33 – Hjärnhinneinflammation
    35 – Influensa
    45 – Stelkramp

    https://m.youtube.com/channel/UCKUPdpxK7X73zetnoD9pylQ?view_as=subscriber

  61. Tess skriver:

    Tvångsvaccinering! Annars har man inte i våra kommunala förskolor att göra, eller privata heller för den delen. Förstår inte hur man kan tycka det är ok att inte vaccinera sina barn. Man tycker då också att det är ok att smitta små spädbarn eller andra barn (som kanske har sänkt immunförsvar) med div barnsjukdomar som dom kanske inte klarar av? Helt galen i mina ögon. Har ni ingen skam i kroppen?!?! När vi äntligen har vaccinerat bort vissa barnsjukdomar så får vissa för sig att det är ok att införa dom igen, bara för att man inte förstår bättre. Stackars, stackars barn!

Visa kommentarer

Vad tycker du? Skriv en kommentar!

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.