Så hjälper du ditt barn att slappna av

Visst kan det vara skönt att slå på tv:n eller räcka fram paddan till dina barn när du ska laga mat eller behöver göra något annat. Men barn behöver slappna av på andra sätt också. Det menar Maritha Nordström, som är mindfulnessinstruktör med fokus på skola samt barn och familj.

Ett bra sätt att få dina barn lugna är att göra mindfulnessövningar tillsammans. Mindfulness handlar om att stanna upp i nuet och uppmärksamma saker i vardagen. Ett sätt att få in minfulness i vardagen är att ni gör en övning varje kväll vid läggning.
– Jag har gjort övningar med min son där ett exempel på en övning är där jag guidar honom genom kroppen – hur känns det i ena foten, i hjärtat, kan du känna din ena arm? Han somnar snabbare och sover lugnare när det inte är full fart ända fram, han får tid att varva ner och reflektera över dagen.

Läs också: Så maxar ni familjens sömntimmar – 10 tips 

“Lyssna på ljud eller sniffa efter dofter”

Sitt ner några minuter när ni kommer hem innan ni börjar med middagsstöket och prata lite om hur dagen har varit.
– Promenerar man hem kan man väva in sinnena utomhus. Ni kan lyssna på ljud, sniffa efter dofter, prata om vilka färger ni ser, känna på ett klibbigt löv – små saker som gör att man landar, säger Maritha Nordström.

Två avslappningsövningar

Genom att guida barnet i avslappningsövningar kan du hjälpa honom eller henne att varva ner och lära sig uppfatta skillnaden mellan spända och avslappnade muskler.

Snögubben.

Barnet föreställer en stel och frusen snögubbe. Den vuxne berättar att solen skiner på snögubben, som mjuknar och smälter mer och mer, tills den slutligen ligger på golvet som en stor våt fläck.

Ballongen.

Barnet ligger på golvet och är en ballong utan luft i. Den vuxne berättar att ballongen fylls mer och mer, och börjar så småningom sväva i vinden. När barnet vill kan han eller hon pysa hål på ballongen och sjunka till marken igen.

Källa: Harmoni i klassen: en bok om avslappningsträning och massage i skolan, av Karin Björkqvist
Källa: unt.se 

Läs också: Stressad? Här är 6 tips som lugnar direkt

Läs också

  1. 7 knep för att underlätta nattningen av ditt barn
  2. 10 favoriter från Polarn O. Pyret med Paula Uribe
  3. 10 saker du önskar att du hade vetat innan du blev förälder