Har ditt barn paddnacke? – Här är expertens 3 bästa tips

paddnacke

Hur mycket sitter ditt barn med paddan? Har du också noterat att hållningen blir lidande framför skärmen och hen får så kallad paddnacke? Det gjorde PT:n och tvåbarnsmamman Emelie Mossberg – och hon bestämde sig för att göra något åt det.

Vad såg du/identifierade du för problem?

Jag såg på mina egna barn när de kom hem med sina paddor från skolan vilka ställningar de sjönk ner i , inte bara vid paddan utan till slut vid matbordet, telefonen och Tv:n också. Axlarna framåt, nacken nerböjd och ryggen kutad. Alltså ställningen som kallas paddnacke. Ju mer man tänker på det desto mer syns det på barn överallt. På gymmet jobbar jag med så många vuxna som har ont i rygg och nacke, då kan man funderar över hur dessa barn kommer se ut och känna i sina ryggar när de blir äldre.

Och då bestämde du dig för att göra något. Vad?

Jag bestämde mig för att starta ett projekt för att skapa medvetenhet hos föräldrar, lärare och barn. Hjälpa hela ledet att hjälpa barnen att sträcka på sig. Nu driver jag projekt RöRliG på olika skolor med förhoppningen om att sprida mitt budskap och kunskap.
Tillsammans med hållningen jobbar vi också med ”superkraften”! Det innebär pulsträning varje dag i skolan, 5-10 min för att få igång hjärtat och låta huvudet fyllas med ny energi så barnen kan koncentrera sig bättre. Detta är idag framforskat på hur många olika sätt som helst – träning ger positiva effekter på hjärnan i form av koncentration, minne och stresstålighet. Så häftigt! Som vår egen superkraft!

Vad har du sett för resultat?

Jag har sett medvetenheten växa fram hos barnen. De frågar sig ”hur sitter jag egentligen?”. Har hittills inte träffat något barn som fastnat i ”sur” hållning som vi kallar det. I början kan så lite som 10 minuters träning med att aktivt sitta med rak rygg ge barnen molande trötthet i ländryggen. Men det ändras fort. Målet är att de inte ska behöva tänka på det utan omedvetet sträcka på sig.

Här delar Emelie med sig av 3 tips på hur du hjälper ditt barn att undvika paddnacke:

1. Sitt inte för länge
Pausa och rör på nacke och rygg i olika riktningar.

2. Sitt rätt på stolen
Har du rumpan bak ska skulderblad vara i ryggstödet på stolen.

3. Tjata
Påminn barnen igen och igen. Det är okej att tjata, det behövs för annars blir det inte ett omedvetet val.

paddnacke

Om du vill komma i kontakt med Emelie & projekt RöRliG kan du maila emelie@totiuz.se