Barn med dålig matlust? 8 tips för att öka matglädjen hemma!

8 tips för att öka barns matlust och matglädje

Har ni också en liten där hemma som helt plötsligt fått ändrad matlust och är kritisk till det mesta som serveras? Lugn, det är oftast helt normalt, men självklart finns det tips att ta till. Vi har listat åtta av dem här!

Alla människor har olika smak för vad som är gott och inte, och så måste det få vara. Men de tär ingen hemlighet att småbarn i 2-5-årsåldern ofta är lite väl kritiska till vad som serveras vid matbordet. Många barn äter det mesta helt okonstlad fram till två års ålder då deras matlust plötsligt kan verka som förbytt och de börjar vägra sånt som gått fint att äta tidigare.

Läs också: “Lättlagat och snabbt – 10 middagstips barnen kommer gilla”

Som tur är behöver man som förälder väldigt sällan drabbas av panik när barnets matlust ändras. Så länge barnet följer sina kurvor och är frisk kan man som förälder försöka sitta ner i båten och göra sitt bästa för att fortsätta erbjuda möjligheten att upptäcka nya favoriter när det kommer till mat – även om publiken inte är överentusiastisk. Det kan också vara lugnande att höra hur barnet äter på förskolan, kanske är hens matlust en helt annan där?

Oavsett om du har en liten matvägrare där hemma eller bara vill bädda för ökad matglädje där hemma kan tipsen nedan komma väl till pass!

8 tips för att öka matglädjen i familjen

1. Oavsett matlust – fortsätt presentera nya rätter

Det är lätt att fastna i gamla hjulspår och fortsätta servera korv, köttbullar och pasta i alla dess former om och om igen av den enkla anledningen att det tycks vara det enda barnet äter. Men, så länge BVC inte råder till något annat och barnet mår bra i övrigt, är det bättre att fortsätta erbjuda varierad kost och nya rätter vid middagsbordet. Fortsätt ge barnet möjlighet att upptäcka nya favoriter även om hen trilskas. Det värsta som kan hända är att hen får mumsa i sig av det hen gillar på bordet, eller äta lite mindre och ta igen det vid nästa måltid.

Läs också: “Hjälp, mitt barn äter bara korv! Experten svarar”

2. Tjata inte

Ibland kan det kännas som att barn har som främsta mål i livet att göra tvärt emot vad vi vuxna säger. Men om vi vet att barnen tenderar att göra så kan vi också välja våra strider. Undvik att tjata vid matbordet, det kommer bara skapa dålig stämning om ni är inne i en matvägrarperiod. Det blir inte roligare och mer lustfullt för barnet att äta om hen måste, tvärtom kan det bli desto tråkigare.

3. Undvik att småäta

Visst blir all mat godare när man faktiskt är sugen på att äta? Undvik att störa barnets naturliga rytm genom att erbjuda allt för mycket snacks och småätande mellan måltiderna. Mellanmål är bra, men då ska det vara ordentliga sådana mitt emellan de större måltiderna och inte sötsaker och liknande lite då och då.

Läs också: “Matsäck till barnen – 18 tips”

4. Värna gemenskapen

Gör måltiderna till en mysig stund som kretsar kring mer än maten! Tänd ljus, engagera barnen i dukningen och prata igenom stort och smått samtidigt som ni kalasar på maten.

5. Grönsaker till förrätt

Väljer ditt barn pasta, kyckling eller bröd före salladen på bordet? Då kan det vara smart att erbjuda grönsakerna i form av exempelvis grönsaksstavar som barnen kan få hugga in på som förrätt i väntan på att maten ska bli klar!

6. Låt barnet äta själv

Är du känslig för kladd och stök? Då får du snällt sätta dig på händerna och bita dig i tungan. Att barnet får kladda och äta själv redan från tidig ålder, även om det kan se ineffektivt ut, är betydande för en god matlust i framtiden.

7. Var en förebild!

Barn gör sällan som vi säger, de gör som vi gör. Kan du visa att du njuter av maten, vågar prova nytt och tycker att middagen är en trevlig stund har du ett rejält försprång i att ge dina barn en sund relation till mat!

8. Engagera barnet

Visa att vägen till middagen kan vara rätt kul genom att engagera barnet i planering, handling och tillagning av det ni ska äta hemma. Många gånger blir det roligare att äta något man själv fått vara med och bestämma kring.

Prenumerera på LOPPIs nyhetsbrev!

Missa inte kommande nyhetsbrev, fyllda med tävlingar, recept och inspiration. Anmäl dig här!

Få unika erbjudanden, massor av tävlingar och bra deals till din e-post – varje vecka. Signa upp dig på LOPPI:s nyhetsbrev. Det är helt gratis och du väljer själv om du vill avsluta din prenumeration.

Namn

E-post

Lämna följande fält tomt

Läs också

  1. "Socker gör barn hyperaktiva" Stämmer det verkligen?
  2. 5 middagstips hela familjen kommer älska
  3. 5 vegetariska middagstips för hela familjen