Ny undersökning: 75 % visar upp bilder på sina barn i sociala medier
Får du din iphone mer uppmärksamhet än barnen? Dagens föräldrar spenderar allt mer tid på sociala medier samtidigt som just tiden ofta är tjuven i livspusslandet. LOPPI, har i samarbete med NINE, har genomfört en undersökning där 4000 mammor svarade på en webbenkät under oktober 2014. Resultaten visar bland annat att dagens mammor är storkonsumenter av facebook och instagram och att 22 % är ”till och från på sociala medier under hela dagen”.
Visar upp sina barn på sociala medier
75 % av de svarande i undersökningen visar upp bilder på sina barn i sociala medier. På frågan varför man visar upp barnen anger 90 % att man ”vill visa upp för släkt och vänner”. Nästan var femte mamma i undersökningen anger att de någon gång medvetet ”förskönat” en statusuppdatering/bild.
– Sociala medier förändrar vårt sätt att umgås, kommunicera, shoppa, hitta kunskap och inspiration på, säger Katarina Bergegård, VD på LOPPI.
Hög status att ge sina barn tid och uppmärksamhet
Tiden framhålls ofta som den största bristvaran i småbarnspusslande familjer. På frågan vad som är hög status som förälder hamnar ”att kunna ge sina barn tid och uppmärksamhet” högst upp på listan. På plats nummer två är ”att baka och pyssla med barnen”.
– Tid är en upplevd bristvara för många föräldrar idag. Vi har allt större krav på vad livet ska innehålla och då blir det svårt att få tiden att räcka till. Dessutom har vi gått från ett samhälle där det var materiella ting som var statusfyllda, till ett samhälle där det snarare är immateriella tillgångar, exempelvis mer tid, som är mest eftersträvansvärt, säger Elin Åström Rudberg som är trendanalytiker på NINE.
Välja eko vanligt när man blir förälder
En av de största händelserna och förändringarna i livet är att bli förälder. 60 % av mammorna i undersökningen anger att de i hög eller i allra högsta grad fått ett ökat intresse för eko och hållbara produkter när de fick barn. 42 % väljer alltid eller ofta ekologiska alternativ när det finns vid inköp av mat och vardagstransport. När det kommer till barnmat är eko det som hamnar högst upp på orsaker till varför man väljer en viss produkt/vara.
Foto: Istock
*4000 personer svarade på undersökningen som genomfördes under oktober bland LOPPI:s medlemmar.
Läs mer: Se Eiras vädjan: ”Fråga om lov innan du publicerar bilder på dina barn”