Gravid på midsommar? Här är maten du kan äta!

Gravid midsommar

Snart är det midsommar och med det kommer sill-lunch och annan härlig mat. Här är det du som gravid ska undvika på midsommarlunchen + det du faktiskt kan äta.

Att följa de vanliga kostråden för gravida är ofta inga större bekymmer till vardags. Men på högtider kan det vara svårt att veta vad du kan och inte kan äta. Här är listan på de sakerna du som gravid ska undvika i matväg på midsommar plus maten du faktiskt kan äta.

Mat du ska undvika eller vara försiktig med som gravid på midsommar:

Alkohol
Gäller i alla lägen som gravid. Alkohol passerar direkt över till ditt barn via moderkakan, och fostret är mycket känsligare för alkohol än vad du är.

Rökt fisk som inte är nyförpackad.

Gravad fisk som inte är nyförpackad.

Patéer som närmar sig utgångsdatum
Kan innehålla listeria.

Parmaskinka
OBS! Funkar om den varit fryst i tre dygn innan du äter den.

Mögelost och kittost
Till exempel: till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio.

Färskost och mjuk ost gjord på opastöriserad mjölk
Kan innehålla listeria, även om risken är mycket liten.

Fetaost gjord på opastöriserad mjölk.

Strömming och sill från Östersjön.*

Surströmming från Östersjön.*

Vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern.*

Sik från Vänern och Vätttern.*

Röding, vildfångad från Vättern.*

*Kan innehålla dioxin och PCB, men är okej att äta 2-3 gånger per år.

 

Läs också: Charkbricka som preggo? Jovisst, det går!

Här är maten som är okej att äta som gravid på midsommar:

Sill och inlagd sill
Helt okej att äta 2-3 gånger i veckan, så har du inte dragit igång veckan med sillfrossa kan du gott ta för dig från midsommarbuffén.

Räkor
Även här finns restriktioner för 2-3 gånger i veckan, framför allt för dig som äter egenfångade skaldjur.

Lax
Proppat med Omega 3-fett (DHA) som är viktigt för dig som gravid. Tillagad lax är fritt fram att äta, men vissa sorter bör du akta dig för. Spana in listan på vad du ska undvika längre ner!

Jordgubbar
Fritt fram att frossa! Jordgubbar är dessutom rikt på järn vilket de flesta gravida kan behöva tillskott av.

Fiskrom
Livsmedelsverket anger inga specifika restriktioner för fiskrom, men att utgå från listan över vilken fisk som är okej och inte är bra att utgå från. Fråga din barnmorska om du är osäker.

Skagenröra
En klassisk skagenröra innehåller räkor och fiskrom, vilket överlag är okej att äta 2-3 gånger i veckan. Skagenröra innehåller också majonnäs som i de flesta fall innehåller rå äggula. Att äta rått ägg är okej så länge det är från Sverige eftersom det inte ska innebära någon risk för salmonella. Var dock försiktig utomlands.

Hårdost
Hårda ostar som grevé, herrgårdsost, parmesan, gruyère, appenzeller och emmentaler gjord på pastöriserad och opastöriserad mjölk är helt okej.

Färskost i ask
Inga problem, eftersom den upphettas vid tillverkningen.

Smält ost
Ost som upphettats till bubblande läge är helt okej.

Källa: 1177.se och Livsmedelsverket.se.
Foto: Istockphoto