Så får du barnet att somna – här är bästa nattningsknepen

sovtips

Det finns nog lika många nattningsrutiner som det finns barn. Fem föräldrar berättar om sina rutiner och hur de har fått läggningarna att fungera.
andreasibohm

Andreas, pappa till Elsa 9 månader.
–  Vår läggningsrutin tar ungefär 40 minuter där jag börjar med en nedvarvningsprocess. Jag dämpar belysningen i vardagsrummet, sänker ljudet på tv:n och håller henne i knät och ger ersättning. Sen går vi till skötbordet, byter blöja och borstar tänderna. Efter det brukar jag killa henne och klappa på henne och massera hårbotten. Då brukar hon ligga och viskprata och jag avslutar med fotmassage och då skrattar hon alltid. Efter det får hon hoppa ner i bärselen, säga god natt till mamma, katten och huset. Sen bäddar jag iordning hennes säng och hon får pussa på båda hennes kaningosedjur som jag sen lägger ner i sängen. Jag tänker att det ger en trygghet som jag sedan för med ner till sängen. Efter det sätter jag på musik på babymonitorn, ger henne nappen och lägger ner henne i sängen. Sen säger jag god natt lilla apunge och går ut från sovrummet och stänger dörren. Då somnar hon av sig själv, eller så ligger hon och leker med något gosedjur en stund och lägger sig sedan på sidan och somnar.

Andreas tre bästa tips: 
1. Varva ner ordentligt innan nattningen.
2. Gör alltid exakt samma saker i exakt samma ordning, barn älskar det. Förutsägbarhet = trygghet.
3. Var konsekvent med din metod. Har du bestämt att gå ut ur rummet så kör på det.

LÄS OCKSÅ: Så maxar ni familjens sömntimmar – 10 tips ›› 
AugustAugust, pappa till Ebbot 1 år.
– Vi har alltid tyckt att det har varit viktigt med rutiner när det gäller Ebbot. Han har alltid somnat superlätt. Tyvärr har han varit väldigt dålig på att fortsätta sova sen under natten. Nu, sedan några veckor tillbaka, sover han dock hela nätter 19-07.30 utan ett enda uppvak. Den rutinen vi har varje dag är kvällsmat vid 17.30 sedan sitta på potta, borsta tänder och byta om till pyjamas. Sedan leker vi till 18.45 då vi läser böcker i dämpad belysning under varm filt till 19:00 då vi lägger honom i hans säng i hans rum och ger honom en flaska välling. Sen sjunger vi “Trollmors visa” två gånger och säger “godnatt”. Då somnar han gott på stört.

Augusts tre bästa tips: 
1. Ha sovrutiner under dagen, inte för sent och inte för länge.
2. Aktiviteter på dagen. Gå ut och lek och träffa små kompisar.
3. Att vara konsekvent med kvälls- och nattningsrutiner. Att göra samma sak varje kväll.
emmelie

Emmelie, mamma till Nikki 5 år och tvillingarna Allie och Louie 7 månader.
– Nikki har alltid varit ganska svårnattad och är en riktig kvällsmänniska och skulle kunna vara vaken längst av alla i familjen utan problem. Jag tror att hon var som svårast att natta runt 2 års ålder. Då kunde hennes nattningar ta tre timmar och då är tyvärr tålamodet inte det bästa hos varken mamman eller pappan. Trots att vi hade badat, ätit en kvällsmacka, läst saga och gosat visade hon ändå inte minsta tecken på att vilja sova. Då sov hon även väldigt oroligt på nätterna vilket säkert spelade in på själva nattningen.

När hon var 2 1/2 år opererades hennes halsmandlar bort och hon sov överlag mycket bättre. I samma veva togs även vilan bort på förskolan vilket gjorde det hela mycket lättare. Vi har provat oss fram och testat en mängd olika nattningsrutiner genom åren. Hon tycker om är när vi läser för henne i sängen och sen vill hon ofta att vi ligger kvar till hon somnat, ibland funkar det hur bra som helst att vi bara pussar godnatt, sätter på en ljudsaga och går ut. I perioder vill hon ha oss kvar i rummet tills hon somnat.

Emmelies 3 bästa tips: 
1. Stirra dig inte blind på klockan. Vänta tills barnet är trött så det kan somna.
2. Lyssna på lugn musik eller ljudbok. Att inte ha helt tyst i rummet är ett vinnande koncept här i huset.
3. Se till att barnet har kissat, druckit och ätit innan nattningen. Ställ en flaska vatten bredvid sängen så att barnen enkelt kan dricka om de blir törstiga.

LÄS OCKSÅ: 15 aha-upplevelser med en bebis ››
fridaFrida, mamma till Sophia, 1,5 år. 
– Den jobbigaste nattningstiden med Sophia var när hon var mellan 0-6 månader och jag ammade henne. Hon sov stötvis i ungefär 20 minuter åt gången under hela dygnet och somnade inte på annat sätt än vid bröstet. Vi provade vagga henne i famnen, låta henne ligga själv i babynestet/sängen och även ligga bredvid henne för att få henne att somna men inget lyckades, förutom just amningen. Det som fungerade förutom att jag ammade var att gå ut och gå med henne i vagnen, så länge den var i rullning kunde hon sova utan mig.

När jag slutade amma och hon blev mättare på ersättning och mat sov hon lite bättre, men vi har aldrig haft en bra sovrutin. Nu däremot är det något helt annat när hon blivit äldre och förstår vad vi säger, som att vi berättar för henne att det är dags att sova. Nu inleder vi nattningen på samma vis: byta blöja, ta på pyjamas, dricka välling och därefter borsta tänderna. När det här är klart säger vi godnatt till alla leksaker, vinkar och går in till sovrummet. Där inne sänker vi belysningen, sjunger blinka lilla stjärna ett par gånger och hon får somna i sängen tätt intill den som nattar för kvällen.

Fridas 3 bästa tips: 
1. Ha tålamod, tids nog somnar barnet.
2. Var konsekvent, samma rutin varje kväll visar på att det är det här som gäller och det innebär att det är dags att sova. Var medveten om att mycket kan ändras över tid och ingen rutin är för alltid. Man får hela tiden prova nya vägar för att ligga i fas med barnets behov.
3. Gör inte barnet uppspelt innan läggdags såsom lek eller något annat som gör att energin kommer igång.
rasmusRasmus, pappa till Noah, 1,5 år. 
– Det var jobbigast att natta Noah när han var runt 4 månader. Han vägrade sova om jag inte stod upp och vaggade honom. Så fort jag försökte sätta mig ner vaknade han och skrek. Jag provade alla möjliga trix men ingenting funkade förutom det. Ibland fick Noahs mamma Jessica amma honom till sömns och när det var som värst gick hon och lade sig med honom oavsett vad klockan var.

När Noah var sex månader och Jessica var helt slutkörd träffade hon av en slump en gammal kollega som tipsade henne om “sova hela natten-kuren” av Anna Wahlgren. Jessica trodde aldrig det skulle fungera eftersom att Noah från det att han föddes hade sovit på henne, gärna med bröstet i munnen och aldrig mer än två timmar i sträck. Vi var också lite oroliga eftersom vi hört mycket negativt om Anna Wahlgren men efter att ha läst hennes bok och anpassat kuren så att den passade oss kändes det väldigt bra. Många tror ju att Annas metod går ut på att barnet får skrika sig till sömns men det är precis tvärtom. Vid kurens början var jag vaken hela natten i två nätter för att snabbt kunna vara hos Noah så fort han vaknade. Han fick aldrig känna sig övergiven utan skulle känna att jag fanns där hela tiden.

Nu går vi in i sovrummet och släcker lampan tillsammans. Vi pratar om dagen som har varit, om vad vi gjort och upplevt. Sen lägger vi ner honom i hans säng och säger en ramsa, en rutin som finns kvar från kuren. Under tiden vi säger ramsan går vi sen ut från sovrummet och stänger dörren.

Rasmus 3 bästa tips: 
1. Det bästa och viktigaste tipset enligt mig är att ha samma rutin varje kväll, att göra på samma sätt varje kväll och lägga honom vid ungefär samma tidpunkt. Det viktigaste är att man har en rutin och den får ju varje familj skapa så att den passar just dem.

2. Ta inte upp barnet ur sängen så fort han eller hon gnäller eller blir arg utan lugna barnet där han/hon ligger. Han/hon ska känna att hans/hennes säng är en trygg plats där han/hon kan sova gott. Enligt den kuren vi körde säger man motsatsen om man tar upp barnet; det ger signaler att sängen inte är en trygg plats.

3. Ha det mörkt och svalt i rummet. Däremot behöver det inte vara helt tyst. Noah somnar bäst om det är lite ljud utanför dörren. Hemma hos oss stökar vi ofta i köket eller har musik/TV:n på och Noah somnar gott ändå.

När man blir föräldrar förändras hela livet. Se hur relationen förändras när ni blir föräldrar – berättat av en mamma i videon nedanför.

Läs också

  1. 15 aha-upplevelser du får när du skaffar barn
  2. Så maxar ni familjens sömntimmar – 10 tips
  3. 10 push-presenter vi skulle älska och 3 saker vi absolut inte vill ha
  4. 19 händelser i vardagen som nästan ger dig psykbryt