Så kommer du igång med vardagsträningen – tillsammans med dina barn

 | #mammapeppen
annons

Så kommer du igång med vardagsträningen – tillsammans med dina barn

Alla mår bra av att röra på sig. Varför inte göra det tillsammans med dina barn? Här är bästa knepen på hur du får till träningen i vardagen.

 

Det bästa sättet att komma igång med träningen igen efter en graviditet och förlossning är att mjukstarta, och då tillsammans med din bebis. Om ditt/dina barn har hunnit bli några år kan det vara ännu roligare att röra på sig tillsammans. Här är bästa tipsen på hur du på ett enkelt sätt kan motionera med dina barn. Tänk på att det ska vara roligt att träna, gör det till en lekfull aktivitet.

 

Fem enkla träningsövningar att göra med barnen

 

1. Höftlyft med bebis/barn som tyngd
Ligg ner på ryggen med fötterna i golvet och sätt ditt barn/din bebis på din mage. Gör klassiska höftlyft samtidigt som du håller i dina barns händer eller armar. Tänk på att knipa samtidigt som du lyfter och spänn rumpan. Stanna uppe ett tag innan du sänker ner rumpan igen. Upprepa så många gånger du orkar eller tills ditt barn tröttnar.

 



2. Jogga med vagn
Det är skönt att slå två flugor i en smäll. Frisk luft och motion är en underbar kombination och både du och ditt barn mår bra av att vara utomhus. Ta med dig vagnen ut på en lättare joggingrunda eller ta en härlig powerwalk med vagnen. Passa gärna på medan din bebis har sovstund så kan du lyssna på en peppig låtlista samtidigt.

 

3. Bygg en hinderbana

Är ditt eller dina barn lite äldre? Bygg en hinderbana hemma som ni kan ta er igenom på tid. Var kreativ och gör tunnlar som ni ska åla er igenom, bygg ett berg av kuddar som ni ska bestiga och gör en slalombana av ett gäng skor. Ta gärna tid och försök slå era egna personliga rekord.

 

4. Hoppa hopprep
En klassisk övning som är riktigt kul för både stora och små. Ta fram ett hopprep och börja hoppa. Variera mellan att göra riktigt långsamma hopp och snabba som tusan. Ett tips är att försöka hoppa tillsammans med ditt barn, det bidrar till både motion och skratt.

 



5. Squats med bebis i famnen
Med en bebis som vill vara nära kan det kännas svårt att få till någon form av motion. Du kan testa att göra squats (knäböj) samtidigt som du håller om din bebis. Ställ dig med knäna lite bredare än höftbrett isär, puta lite lätt med rumpan och gå ner i en squat. Tänk på att spänna magen samtidigt som du gör övningen och gå bara så långt ner som du känner att du orkar ta dig upp igen. Tänk på att ha en stolt hållning genom hela övningen.

 

Motion med ViktVäktarna, läs mer här ››

Häng på #mammapeppen & årets peppmammor

ViktVäktarna har dragit igång #mammapeppen där mammor peppas och inspireras att leva bra och hälsosamt, äta bra mat, träna lite, kanske gå ner några kilon om man vill men framförallt njuta av livet på ett hälsosamt sätt. Med #mammapeppen får du tips, råd, inspiration och en massa goda och hälsosamma recept. Häng med på #mammapeppen med ViktVäktarna och årets peppmammor du också! 

Dela på:


Tyck till