6 myter om viktminskning | #mammapeppen
annons

6 myter om viktminskning

”Muskler väger mer än fett”, ”det är socker, inte fett man går upp av” och ”man går upp i vikt av att äta på kvällen”. Vi slår hål på myterna med hjälp av ViktVäktarnas kostexpert Karin Nileskog.

 

Det finns många myter när det kommer till vikt och viktminskning. Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna hjälper till att slå hål på myterna och förklarar hur det egentligen ligger till.

 

1. ”Muskler väger mer än fett”
– Muskler väger inte mer än fett, ett kilo muskler väger precis lika mycket som ett kilo fett. Däremot har ett kilo muskler en mindre volym och tar mindre plats än ett kilo fett. Musklerna är kroppens kraftverk och ju mer muskler du har, desto mer energi förbrukar du, säger Karin Nileskog.

 

2. ”Motion gör att man kan äta mer och ändå gå ner i vikt”
– Motion är oerhört viktigt av många anledningar och visst gör den som motionerar av med mer energi än den som inte motionerar, men man bör inte tro att en joggingtur i skogen gör att man kan äta tre extra pizzabitar utan att det visar sig på vågen, säger Karin.

 

3. ”Det är lättare att gå upp i vikt om man äter sent på kvällen”
– Det händer inget speciellt med ämnesomsättningen på kvällen, utan det är summan av allt som äts under dagen som avgör om man går upp eller ned i vikt. Däremot är tillgängligheten till mat och snacks ofta större om kvällarna, vilket kan locka till onödigt ätande. Detta bör undvikas eftersom man troligtvis redan fått i sig vad man behöver för dagen. Är man inte av någon anledning tvungen att äta på natten så bör man inte göra det, då kroppen behöver tid för vila och återhämtning, säger Karin.

 

4. ”Det är socker, inte fett som gör att man går upp i vikt”
– Gör du av med mindre energi än du stoppar i dig så går du upp i vikt: det gäller oavsett om kaloriintaget kommer från socker, fett, kolhydrater eller rena nyttigheter som nötter och frön. Det är däremot viktigt att välja fett av bra kvalitet, vi bör äta mer enkel- och fleromättat fett och begränsa intaget av det mättade fettet. Socker tillför ingen näring men mycket kalorier och därför är det vettigt att begränsa intaget, säger Karin.

 

5. ”Det är kolhydrater, inte fett som gör att man går upp i vikt”
– Det är energiintaget i förhållande till vad man gör av med som avgör viktminskningen. Antikolhydrat-kämpar har tagit bort bröd och potatis från menyn för många som försöker gå ner i vikt. Men att kolhydraterna i sig själva leder till viktökning är en myt, det finns inget bevis för det. En del tror att kolhydratrik mat alltid innehåller mycket kalorier men det är heller inte sant. Det finns till exempel bröd som innehåller lika få kalorier som ett äpple, säger Karin.

 

6. ”Överviktiga har sämre ämnesomsättning”
– Det är faktiskt tvärtom; förbränningen är högre när man är överviktig. Att ha svårigheter med viktminskning på grund av låg ämnesomsättning är sällsynt. Personer med sköldkörtelsjukdomar kan ha en låg ämnesomsättning på grund av sin sjukdom - därutöver är det ytterst få som lider av låg ämnesomsättning, säger Karin.

 

Viktminskning fungerar med ViktVäktarna, läs mer här ››

Häng på #mammapeppen med Claudia Galli Concha

Gör som Claudia Galli Concha, häng på #mammapeppen du också, ladda upp dina bilder och hashtagga dem med #mammapeppen. För att synas här behöver du ha en öppen profil.

VIKTVÄKTARNA PÅ 1,5 MINUT

Dela på:


Tyck till