3 tips för att bli kvitt sockersuget | #mammapeppen
annons

3 tips för att bli kvitt sockersuget efter jul

Det slår aldrig fel! Efter en härlig ledighet med mycket godsaker har sockersuget stigit i höjden. Man kan knappt släppa tanken på något sött. Bara något litet, litet… Vi vet alla hur jobbigt det kan kännas, men har vi bara några enkla knep i bakhuvudet så kan vi minska sockersuget direkt!

1. Låt sockersuget ta en paus!
Distrahera dig! Bryt aktiviteten du är i, och gör något annat. Sortera tvätten samtidigt som du lyssnar på favoritmusiken. Eller ta en kort promenad, runt kvarteret räcker! Våga stanna upp! Bara några minuter. Prova att vara kvar i känslan av att du måste stoppa något sött i munnen - men utan att göra det! En liten mindfulnessövning helt enkelt. Det värsta - nej, jag menar det bästa - som kan hända är att sötsuget går över!

2. Håll sockret på avstånd!
Drick ett glas vatten! Det ger en mättnadskänsla som omedelbart kan minska suget efter godis. Ha alltid en karaff till hands, gärna med ett par skivor citron i.
Ta’t lugnt - ta ett tuggumi! Sockerfritt tuggummi eller tuggtablett direkt efter maten är en gammal klassiker som brukar funka!

3. Ge efter för sockersuget - men utan socker!
Nötter och frön! Ha en liten burk i handväskan så slipper du frestelsen att gå till kiosken på vägen hem.Skär frukten i bitar! Alla frukter och grönsaker blir mer godisgoda när de är skurna i plockvänlig storlek.Men kanske viktigast av allt - bestäm i förväg när det är dags för något sött och gott. Då kan du njuta av det utan dåligt samvete. För det är du värd! Läs mer om ViktVäktarnas hälsosamma recept här.

Dela på: