Det här händer i kroppen året efter förlossningen

I annonssamarbete med Moderna Försäkringar

Det tar nio månader att vänta ett barn och minst ett år för kroppen att återhämta sig.  Läs om kroppens fenomenala återhämtning – månad för månad.

Många förundras över den kraft man känner efter förlossningen. En del känner sig redo att bestiga ett berg bara timmarna senare. För andra tar det betydligt längre tid. Så här återhämtas kroppen det första året efter förlossningen. På mammastygn.se kan du läsa mer om förlossningen och tiden efteråt.

Första tre månaderna

Kroppen är öm och svullen veckorna efter förlossningen. En del beskriver det som rejäl träningsvärk. Det blöder från underlivet, så kallat avslag, i upp till åtta veckor. Såret i livmodern ska läka och kroppen ska ställa om sig från gravidhormoner till amningshormoner. Det blir höga toppar och djupa dalar, lycka och eufori blandat med tårar och oro.

Tänk på: Det här är en tid för återhämtning och anknytning. Du ska inte träna men kan prova försiktigt med knipövningar så snart du slutat att blöda. Vila, ät, drick mycket vatten och vila ännu mer!

Tre till sex månader efter förlossningen

En promenad är ett skönt sätt att aktivera kroppen efter förlossningen!

Om du fick bristningar har dina stygn släppt och såren nu läkt. Ammar du så kan slemhinnorna i underlivet vara röda, irriterade och känsliga. Mår du bra och känner för det kan du börja aktivera dig. Lite längre promenader eller lugn yoga. Det är normalt att fortfarande känna sig öm eller ha en viss tyngdkänsla i underlivet men det bör i så fall följas upp på efterkontrollen.

Tänk på: Bäckenet är fortfarande uppluckrat efter förlossningen. Håll dig lugna aktiviteter. Om du ammar har ni förhoppningsvis hittat era rutiner och brösten har anpassat sig efter ditt barns behov. Prioritera även fortsatt sömn, vila och återhämtning. Glöm inte efterkontrollen på MVC!

Sex till nio månader efter förlossningen

Kroppen återhämtar sig mer och mer. Livmodern har kommit tillbaka till sin placering och slemhinnorna börjar återfå sin normala balans. Ammar du tar det längre tid. En del känner att de är ”tillbaka i sin kropp” medan andra har en längre process. Vid det här laget ska du inte längre ha besvär som tyngdkänsla, läckage eller samlagssmärtor.

Tänk på: Mensen kanske har kommit tillbaka – beroende på om och hur mycket du ammar. Glöm inte bort att skydda er mot oönskad graviditet.

Nio till tolv månader efter förlossningen

Anatomiskt sett så är du nu återhämtad efter graviditeten och förlossningen. Hormonerna har återfått sin normala balans om du slutat att amma.

Tänk på: Fortsätt med bäckenbottenträning och kom ihåg att anpassa tillvaron efter allt vad det innebär att vara nybliven mamma. Om du fortfarande upplever nedsatt funktion i underlivet är det hög tid att söka vård. Kanske behöver din kropp lite hjälp på vägen? Acceptera inte att det inte känns som före förlossningen. Det finns hjälp att få!

Läs mer om kroppens återhämtning här.
Advertisement