7 knep för att underlätta nattningen av ditt barn

I annonssamarbete med Universal Music

Som småbarnsförälder kan nattningen av barn vara dagens största utmaning. Bävar du inför tiden då det är läggdags för ditt barn? Vi har samlat 7 knep att testa för att göra godnattstunden enkel, smärtfri och mysig. Dessutom får du inte missa Universal Musics nyhet – Disney Godnattsånger som garanterat förgyller nattningen av ditt barn

1. Håll på rutinerna

För dig känns rutiner lika kul som att se färg torka men barn uppskattar rutiner och att veta vad som händer. Hur rutinerna ska se ut är upp till er så skapa egna utifrån vad ni själva tycker känns bra. Bad innan tandborstning? Smörgås och bok i soffan? Lyssna på godnattlåtar när det är läggdags? Att välja bok eller plocka ut favoriter ur leksakslådan som får följa med? Lyssna in ditt barn och sätt sedan en rutin ni följer.

2. Stressa ner

Inte bara barnet behöver vara nere i varv när det är dags för nattningen – det gäller att du också känner dig lugn. Barn känner av när du är stressad och blir påverkade själv. Försök koppla bort kvällens alla måsten, skippa de vilda lekarna efter middagen och försök hitta på lugna saker tillsammans

3. Lyssna på godnattsånger

Disney godnattsagor
© Disney

Efter att ni läst godnattsaga och du lämnar barnet i sängen för att komma till ro kan tystnaden göra det svårt barnet att koppla av. Sätt på en spellista med avkopplande låtar som ditt barn kan lyssna på med låg volym för att få sällskap in i sömnen. Skivan Disney Godnattsånger innehåller favoriter från Peter Pan, Dumbo, Pocahontas, Nalle Puh, Tarzan, Askungen och Lady & Lufsen för att nämna några. I USA har det länge varit populärt med just album och spellistor med godnattsånger – nu släpper Disney för första gången en digital skiva med låtar på svenska. Skivan hittar du på Spotify och är helt kostnadsfri att prenumerera på.

Lyssna på Disney Godnattsånger här och följ listan på Spotify ››  

4. Undvik skärmar

Visserligen känns det kanske som en bra idé att låta barnet ta det lugnt i soffan med iPaden på kvällen – hen sitter ju still och verkar avspänd? När vi utsätts för det blåa ljuset från skärmen hämmar det melatoninhormonet vilket är det hormon som gör oss trötta. Begränsa skärmtiden och varva ner på andra sätt efter middagen.

5. Se till att barnet är mätt

Att somna med en kurrande mage är inte det lättaste. Brukar ditt barn alltid ropa ”jag är hungrig!” en stund efter ni sagt god natt? Se till att servera lite kvällsfika innan läggdags och gärna ett glas mjölk till det. Mjölk kan fungerande mättande och lugnande då det innehåller aminosyror som främjar seratonin- och melanotinnivåerna i kroppen vilket har en positiv inverkan på sömnen

6. Var positiv

Hur kul tycker du själv det är att bli beordrad något du MÅSTE göra? Lägg positiva värderingar i sömnen istället som ”så kul det ska bli att leka med din kompis imorgon, men då behöver vi verkligen sova så vi orkar!”. Genom att fokusera på det roliga och få ditt barn att inse att sömnen fungerar som bränsle för en rolig dag kan nattningen bli betydligt lättare.

7. Gör det gemensamt

Är det svårt för ditt barn att somna själv? Det kan vara så att barnet känner sig utesluten och som att hen kommer missa allt det roliga som händer uppe.  Gör läggningen gemensam och säg att ”vi går och lägger oss” och ligg tillsammans med ditt barn i sängen tills hen börjar somna. Om barnet känner att dagen är slut för alla i hushållet kan sömnen kännas mer överkomlig.

Disney godnattsånger.Nalle Puh
© Disney

Den 29 juni släpper Universial Music AB skivan ”Disneys Godnattsånger” – de allra minstas nya favorit med lugna favoritlåtar från Disney som gör nattningen harmonisk för ditt barn. Artister som Monica Forsberg, Myrra Malmberg, Karin Glenmark och Lena Endré sjunger lugna låtar från Disneys klassiska filmer och specialskrivna Godnattsånger. Ni hittar skivan på Spotify – klicka er in här och lyssna redan ikväll ››