Gör det stora genom att göra det lilla – med Loppis initiativ kan du göra en enkel insats!

Nätet är inte bara en härlig plats för inspiration och gemenskap. Här kan tonen också vara ganska hård. En ny undersökning visar att var tredje person mellan 13 och 16 år har blivit kränkt på nätet och mer än hälften tjejerna i den åldern har blivit kränkt genom sociala medier. På Loppi strävar vi för att få stopp på den hårda tonen på nätet. Därför har vi dragit igång initiativet  ”Schyssta bananer – för en snällare bloggvärld”.  En av dem som anslutit sig till kampanjen är träningsprofilen Terese Alvén

TRE FRÅGOR TILL TERESE ALVÉN

1.      Varför har du valt att stödja Loppis initiativ ”Schyssta bananer”? – Jag tror på att vara en bra kompis och medmänniska. Att inte trycka ner andra även om man har olika åsikter om något. Schyssta bananer är ett sätt att visa att man inte tolererar påhopp och skitsnack. Konstruktiv kritik är varmt välkommet, samt andra åsikter, men ingen smutskastning.

2.      Har du själv utsatts för kränkningar eller påhopp i din roll som bloggare? 

För några år sedan när jag bloggade på Veckorevyn hade jag några nättroll som skrev elakheter, men jag har varit rätt skonad om jag jämför med vissa andra. De flesta av mina läsare är helt underbara och skriver mest peppande kommentarer!

3.      Hur tror du man kan få stopp på påhoppen på nätet?

Göra det svårare att vara anonym när man kommenterar, tydligare regler vad som är okej och vad som faktiskt är ett brott och att visa att man inte accepterar det som sajtägare. Sedan kommer det tyvärr alltid förekomma i en viss mängd, precis som att det finns mobbare i vanliga världen trots att det är helt fruktansvärt.

Här kan du läsa mer om Loppis initiativ. Ta ställning mot nätmobbingen du också!

Köp Loppipåsen Childhood

– och ge varje barn en trygg barndom

Tillsammans med organisationen Childhood har vi på Loppi har tagit fram en Loppipåse i tyg med fin illustration av Kitty Jutbring. Köp den och du stöjder Childhoods viktiga arbete för allas rätt till en barndom. Påsen kostar 100 kronor och för varje såld påse går 50 kronor oavkortat till Childhood.  Påsen är tillverkad av återvunnet material och måtten är 41 x 37 cm.  Du köper påsen här!

stats